Meta weert chatbots uit WhatsApp (buiten zijn eigen)

Meta weert chatbots uit WhatsApp (buiten zijn eigen)

Chatbots voor ‘algemeen gebruik’ zijn vanaf januari 2026 niet meer welkom op WhatsApp. Meta laat enkel nog chatbots toe waar het zelf aan kan verdienen.

WhatsApp past het huisreglement voor zijn Business API’s aan, het platform waarmee bedrijven hun communicatietools naar de berichtenapp kunnen brengen. De aanpassingen zijn van toepassing op AI-toepassingen voor ‘algemeen gebruik’, zoals ChatGPT. Die zijn mogelijk vanaf 15 januari 2026 niet meer welkom op WhatsApp.

Meta heeft een nieuwe paragraaf toegevoegd aan de API-voorwaarden gericht op AI-providers. Daarin stelt het duidelijk dat WhatsApp zich niet langer meer zal openstellen als distributieplatform voor chatbots en AI-diensten die het als algemeen gebruik beschouwt. Bedrijven die een chatbot inzetten voor de klantendienst, mogen die nog wel via WhatsApp aanbieden.

Eigen chatbots eerst

Met de aangepaste gebruiksvoorwaarden viseert Meta zijn AI-concurrenten. OpenAI, Perplexity en andere bedrijven bieden integraties van hun modellen in WhatsApp aan, voor onder het meer het beantwoorden van berichten en het maken van afbeeldingen.

Volgens WhatsApp zijn die integraties een voortdurende belasting voor het platform. Een bijkomend nadeel voor Meta is dat deze integraties tussen de mazen van het net van betaalde API-diensten glippen, en het bedrijf dus niets verdient op de aanwezigheid van ChatGPT op zijn berichtenapp.

Vanaf 15 januari 2026 zijn externe chatbots daarom niet meer welkom op WhatsApp. Het eigen Meta AI, sinds deze lente ook beschikbaar in de Europese Unie, zal daarmee vrij spel krijgen op WhatsApp. Meta wil zijn AI-tool zelfs inzetten voor gepersonaliseerde advertenties. Wie gebruik maakt van Meta AI, moet zich ervan bewust zijn dat de AI-assistent geen geheimen heeft voor het moederbedrijf.

lees ook

Meta AI in WhatsApp gaat je interacties inzetten voor advertenties

Geen antwoord

WhatsApp voert nog verdere beperkingen in. Een persoonlijk of zakelijk contact zal je nog maar een begrensd aantal berichten kunnen sturen als je er nooit op antwoordt. WhatsApp wil gebruikers hiermee spam en uitpuilende inboxen met ongelezen berichten die weinig waarde hebben, besparen. Wat de limiet zal zijn, is nog niet nader bepaald.