Google: ‘AI-zoekresultaten zorgen niet voor minder websitebezoekers’

google ai overview

Kritiek op AI-zoekresultaten neemt toe, maar Google spreekt rapporten over dalend verkeer tegen.

Volgens Liz Reid, hoofd van Google Search, zouden de AI Overviews bovenaan de zoekresultaten niet leiden tot minder kliks op organische zoekresultaten. Het klikvolume blijft “relatief stabiel” in vergelijking met vorig jaar. Dat schrijft ze in een blogpost.

Tegenstrijdige cijfers

The Verge bericht over een rapport van Pew Research, waarin staat dat mensen “minder geneigd” zijn om op links te klikken als Google een AI Overview toont bovenaan de zoekresultaten. Reid noemt die conclusies onbetrouwbaar, maar er lijkt toch een vorm van waarheid in te zitten.

Volgens The Wall Street Journal zagen verschillende media hun verkeer dalen, deels door AI-tools als ChatGPT, Gemini en Copilot. Ook veranderingen in Googles algoritme zijn nefast voor het aantal websitebezoekers.

Veranderd klikgedrag

Reid geeft wel toe dat het klikgedrag veranderd is, oppervlakkige content werkt niet meer. “Mensen zijn op zoek naar websites met fora, video of podcasts met authentieke meningen en ervaringen. Ze willen content die hen dingen leert, zoals een uitgebreide recensie of een unieke invalshoek.”

“We sturen nog steeds miljarden klikken naar websites en we geloven nog steeds in de waarde van Google Search,” besluit ze.

lees ook

Zo filter je AI-zoekresultaten uit Google