Een storing in bij een Amerikaans datacenter van AWS heeft impact op diensten van derden, waaronder Asana en Signal. De applicaties waren gisteren voor lange tijd onbereikbaar.
Update 21/10: AWS maakte omstreeks 1 u CET bekend dat de storing volledig verholpen is. In totaal waren 142 AWS-services geïmpacteerd door de storing. Die zouden opnieuw volledig operationeel moeten zijn. Een DNS-error lag aan de oorzaak, al belooft AWS nog een uitgebreide analyse te delen.
Origineel artikel 20/20: Plannings- en projectbeheerstool Asana is enkele uren onbereikbaar geweest. De storing is op dit moment nog steeds niet helemaal verholpen. De applicatie functioneert niet via de app op desktop en mobiel, noch via de webinterface. Ook de API ondervindt hinder, zei het op minder grote schaal.
Ook berichten-app Signal functioneert heeft een storing ondervonden, en werkt nog niet helemaal naar behoren. Dat is niet toevallig: De oorzaak ligt immers bij AWS. Amazon Web Services ondervindt zelf een storing in zijn North Virginia-datacenter (us-east-1). Daar is Amazon DynamoDB op dit moment onbeschikbaar. Die panne heeft een schokgolfeffect, met 59 andere AWS-diensten die niet naar behoren functioneren in de site.
DynamoDB
De toepassing van Asana, alsook Signa, vertrouwen op DynamoDB in het getroffen datacenter van AWS. Hoewel de storing enkel plaatsvindt in het Amerikaanse datacenter, liggen de diensten er daarom wel globaal uit.
AWS laat van zijn kant weten dat het initiële mitigerende maatregelen heeft genomen. De oorzaak van de storing is gevonden en een volledige oplossing is in de maak. De cloudreus geeft mee dat requests kunnen blijven mislukken tot die finale oplossing is geïmplementeerd, maar beterschap is in zicht.
Asana van zijn kant geeft aan ook met het herstel te starten nu DynamoDB opnieuw tekenen van leven vertoont. De problemen zijn op moment van schrijven nog niet van de baan, maar zullen in principe niet lang meer aanhouden. Signal van zijn kant geeft aan dat alles intussen ook terug gerepareerd is. Berichten lijken met enige vertraging opnieuw verzonden te raken.
Eén bug, grote impact
Het euvel toont aan hoe essentieel de dienstverlening van grote cloudproviders vandaag is. Zelfs een storing in één datacenter kan gevolgen hebben voor een wereldwijd actieve SaaS-dienstverlener of berichtendienst. Asana is een planningstool die een essentieel onderdeel vormt van de workflow van bedrijven. Zo zorgt de storing van één dienst in één datacenter in de VS ervoor dat organisaties wereldwijd met problemen kampen.
Dit artikel verscheen origineel op 20 oktober en kreeg een update met de recentste informatie.
