De Europese Commissie opent een onderzoek naar Meta nadat WhatsApp externe AI-chatbots blokkeert, zoals OpenAI’s ChatGPT en Microsoft Copilot.
Nadat Meta het beleid van WhatsApp wijzigde, mogen AI-bedrijven de WhatsApp Business Solution niet meer gebruiken om AI-chatdiensten aan te bieden. Alleen toepassingen waarbij AI aanvullend is, zoals geautomatiseerde klantenservice, blijven toegestaan. Dat maakt het voor aanbieders onmogelijk om een volwaardige chatbot via WhatsApp uit te rollen.
OpenAI meldde op 21 oktober dat meer dan 50 miljoen mensen ChatGPT op WhatsApp gebruikten, maar dat de dienst stopt door de beleidswijziging. Microsoft nam een maand later dezelfde beslissing voor Copilot.
Meta AI blijft wél toegestaan
De nieuwe regels weren externe AI-diensten, terwijl Meta’s eigen Meta AI op WhatsApp gewoon beschikbaar blijft. Dat kan volgens de Europese Commissie leiden tot misbruik van marktmacht door een dominante speler.
WhatsApp noemt de aantijgingen “ongegrond” en zegt dat de Business API simpelweg niet gemaakt is voor de grote belasting die AI-chatbots veroorzaken, weet The Register.
Breder conflict tussen EU en Big Tech
Teresa Ribera, vice-president van de Europese Commissie, benadrukt dat burgers en bedrijven toegang moeten houden tot een open en competitieve AI-markt. De VS reageerde eerder fel op Europese regulering: president Donald Trump dreigde met importtarieven voor landen die Amerikaanse techbedrijven aan banden leggen. Een reactie op dit specifieke WhatsApp-dossier bleef tot nu toe uit.
