AI-strategieën lopen vast door gebrek aan menselijke transformatie 

AI-strategieën lopen vast door gebrek aan menselijke transformatie 

Organisaties botsen op een kloof tussen AI-ambities en de realiteit. Uit onderzoek blijk dat de juiste kennis op hoger niveau ontbreekt en er meer aandacht nodig is voor menselijke transformatie.  

Uit het nieuwe rapport ‘What CTO’s Think’ van Akkodis blijkt dat bedrijven steeds meer investeren in artificiële intelligentie, maar tegelijk hun vertrouwen in de strategische aanpak ervan verliezen. In 2025 vertrouwt slechts 58 procent van de bedrijfsleiders op hun AI-strategie, tegenover 69 procent in 2024. 

“Het vertrouwen brokkelt niet af omdat de technologie tekortschiet, maar omdat de menselijke kant van de transformatie onvoldoende wordt benadrukt”, aldus Stephan De Stoop, Director Business Development bij Akkodis. 

AI aan de top 

De meeste nieuwe technologische implementaties in een bedrijf beginnen van bovenuit. De kennis en strategie die van daaruit vloeit, is dus cruciaal voor het verdere succes van de implementatie. In termen van AI-projecten knelt daar volgens het onderzoek van Akkodis al het schoentje.  

De studie toont namelijk een duidelijke kloof in AI-kennis bij leiderschapsteams. Slechts 55 procent van de CTO’s vindt dat hun directiecomité de risico’s en kansen van AI voldoende begrijpt. Bij werknemers daalt dat cijfer verder tot 46 procent. 

Wanneer je AI wilt implementeren in jouw organisatie, moet de top mee zijn met het verhaal. 

Stephan De Stoop, Director Business Development bij Akkodis

Die lage AI-geletterdheid namelijk het vermogen om de mogelijkheden en beperkingen van AI-systemen te begrijpen, wijst volgens het rapport niet alleen op een communicatieprobleem. Ook een gebrek aan strategische afstemming en technisch inzicht op directieniveau speelt hier mee.  

lees ook

AI-beleid van Belgische managers bereikt de werkvloer niet

De mens als fundament 

Technische competenties blijven cruciaal, maar het zijn voornamelijk de bredere menselijke vaardigheden die noodzakelijk zijn om echt waarde uit AI te halen. De bevraagde  CTO’s wijzen op drie specifieke vaardigheden die volgens hen cruciaal zijn voor een effectieve AI-integratie: creativiteit (44%), leiderschap (39%) en kritisch denken (36%).  

  • Creativiteit is nodig om AI-inzichten om te zetten in bruikbare toepassingen en om nieuwe oplossingen te bedenken voor complexe problemen. 
  • Leiderschap is belangrijk om AI-projecten te sturen, teams te begeleiden en verandering te ondersteunen binnen de organisatie. 
  • Kritisch denken is essentieel om AI-resultaten te interpreteren, risico’s te evalueren en gefundeerde beslissingen te nemen. 

Deze vaardigheden zijn volgens het onderzoek nodig om AI-technologieën niet alleen te gebruiken, maar ook strategisch te benutten in de dagelijkse werking van het bedrijf. 

Tastbare opleidingen 

“Om de AI-kennis binnen organisaties op te krikken, investeren heel wat bedrijven in opleidingen”, stelt De Stoop. “Het probleem met die opleidingen is dat ze vaak los blijven staan van de praktijk, terwijl ze net verweven moeten zitten in de systemen en workflows van het bedrijf”, vindt hij.  

Organisaties die hun personeel gericht en continu bijscholen, op zowel technische als menselijke vaardigheden, bouwen een interne capaciteit op die minder afhankelijk is van externe werving.

Stephan De Stoop, Director Business Development bij Akkodis

Bovendien komt uit het onderzoek naar voren dat veel organisaties de juiste infrastructuur missen om ervoor te zorgen dat training gericht en impactvol is. Slechts twintig procent van de CTO’s zegt datatools te gebruiken om de huidige vaardigheden van werknemers te beoordelen of de leervoortgang te volgen.  

Extern talent 

Als de kennis intern ontbreekt, wenden bedrijven zich tot externe specialisten. Dit kan in veel domeinen een meerwaarde betekenen, maar in termen van AI-processen kijkt Akkodis hier met een voorzichtige blik naar. Het rapport waarschuwt voor een te grote afhankelijkheid van externe rekrutering. Externe profielen brengen technische expertise, maar missen vaak kennis van interne processen. 

Bedrijven doen er volgens Akkodis beter aan om interne talentontwikkeling structureel te verankeren in hun strategie. “Het is belangrijk om interne ontwikkeling en domeinexpertise binnen jouw eigen organisatie te ontwikkelen”, aldus De Stoop.  

Dat gebrek aan interne verankering kan het moeilijker maken om AI-oplossingen effectief op te schalen of duurzaam te implementeren binnen de organisatie. 

AI-geletterdheid op alle niveaus 

Het rapport van Akkodis toont aan dat er een groeiende kloof bestaat tussen AI-ambities en de effectieve uitvoering ervan binnen bedrijven. Vertrouwen in AI-strategieën neemt af, mede door beperkte AI-kennis bij leiderschapsteams. Menselijke vaardigheden zoals kritisch denken en leiderschap worden steeds belangrijker naast technische expertise. Bedrijven die AI duurzaam willen inzetten, moeten investeren in interne talentontwikkeling, datagedreven opleidingen en meer AI-geletterdheid op alle niveaus.