Sprimoglass: digitaliseren na een cyberaanval met Salesforce als basis

Sprimoglass heeft nog maar net een cyberaanval achter de rug, maar bekijkt de digitale toekomst met honger en ambitie. Een enthousiast IT-team sleutelt aan oplossingen die de productie voor een stuk on-premises ondersteunen, terwijl het ecosysteem van Salesforce cruciaal is voor de stroomlijning van de businessprocessen en de AI-ambities.

Sprimoglass transformeert en installeert glas. Om die activiteiten efficiënt te ondersteunen, heeft het bedrijf specifieke IT-behoeften. Die zijn zelfs zo specifiek dat Sprimoglass vandaag enkele intern ontwikkelde oplossingen via een aparte entiteit Synerglassaan de man brengt. Voor het gros van de noden doet de organisatie echter beroep op bestaande oplossingen. Op dit moment draait het digitaliseringstraject rond de verdere uitrol en optimalisatie van Salesforce.

Salesforce heeft zich al voor een stuk bewezen bij het bedrijf, dat eerder dit jaar slachtoffer werd van een cyberaanval. De SaaS-oplossing zorgde er mee voor dat Sprimoglass de commerciële activiteiten snel kon hervatten en klantendata veilig bleven.

Wat zijn de prioriteiten van het IT-team van Sprimoglass vandaag? ITdaily praat in de marge van Dreamforce niet alleen met CIO Peter Cuypers (foto), maar ook Enterprise Architect Pierre Mathieu over de doelen en uitdagingen van de digitale transformatie van het glasbedrijf.

Hoe ziet de IT-omgeving waarvoor je verantwoordelijk bent eruit?

Cuypers: “De Sprimo group is een groot bedrijf met veel facetten. Onze onderneming heeft in totaal negen sites. Sprimoglass heeft twee sites die zich richten op de productie, Synerglass is het softwarebedrijf waar we onze eigen maatoplossingen ontwikkelen. Dan is er nog SprimoInstall, dat instaat voor de glasplaatsing. Daarvoor hebben we zes installatiehubs, want het is belangrijk zo dicht mogelijk bij de klant te zitten.”

“Op al die locaties ben ik verantwoordelijk voor de IT-omgeving. Langs de hardwarekant bestaat die uit onder andere laptops, VDI en de aansturing van de fabrieken. Dan zijn er de tools, zoals Google Workspace. Daarnaast zijn er softwareplatformen die bijdragen aan het optimaliseren van sales en klantenervaringen, evenals oplossingen die de verschillende departementen in de productie ondersteunen En tenslotte zijn er applicaties die ons toelaten de nodige analytische capaciteiten te ontwikkelen om alle afdelingen te ondersteunen in hun besluitvorming. Al deze infrastructuur en applicatieomgevingen werken op een geïntegreerde manier samen met behulp van Mulesoft”

Mathieu: “Klanten en gebruikers moeten veilig toegang hebben tot webapplicaties zoals Salesforce. We zijn dus ook verantwoordelijk voor de netwerken, switching, segmentatie en beveiliging.”

Wat zijn de belangrijkste prioriteiten op dit moment?

Cuypers: “Toen ik gestart ben in mijn rol als CIO, hebben we het volledige applicatielandschap en alle businessprocessen in kaart gebracht. Op dit moment gebruiken we die informatie om ons pad voorwaarts uit te werken. Als we een probleem tegenkomen in een applicatie, nemen we een stap terug. We kijken naar het proces, en vertrekken van daaruit.”

“Voor onze installatieafdeling SprimoInstallhebben we Salesforce afgestemd op de processen. SprimoInstall werkte helemaal op papier, en is nu papierloos gegaan. De volgende stap voor SprimoInstall is het opzetten van Service Cloud voor een verfijnde centralisatie van alle klantaanvragen.”

“Sprimoglass volgt dezelfde modus operandi om de systemen verder aan te passen op de noden van de klant. We evalueren op dit moment ook de Commerce Cloud en zijn enthousiast deze oplossing te testen.”

Begrijpt de business de IT-uitdagingen voldoende?

Cuypers: “Aan de ene kant heeft de business zeker veel vertrouwen in ons. Aan de andere kant is het ook belangrijk de business op de hoogte te houden en regelmatig te informeren over de verdere ontwikkelingen.”

“Voor projecten proberen we altijd alle belanghebbenden te betrekken, naast mezelf. Zo combineren we het technologisch perspectief steeds met inzichten van de businesskant.”

“We hebben verder geluk dat onze CEO heel IT-geletterd is. Ik besef dat dat een uitzondering is. Hij is een grote voorstander van de Salesforce-oplossingen en is een drijvende kracht achter onze aanwezigheid in het ecosysteem. We gebruiken Mulesoft voor integraties, Tableau ter ondersteuning van de besluitvorming, Sales Cloud en Service Cloud, en we kijken zoals gezegd naar Commerce Cloud.”

Heeft de CIO-organisatie toegang tot voldoende mensen en middelen?

Cuypers: “Over het algemeen hebben we geen grote problemen hiermee. Het directiecomité ziet de meerwaarde van digitalisering en we krijgen positieve feedback van onze klanten. Bovendien, wanneer we sneller willen schalen, kijken we vooral naar partners.”

Het directiecomité ziet de meerwaarde van digitalisering.

Peter Cuypers, CIO Sprimoglass

Zit de toekomst van de IT-omgeving van Sprimoglass in de cloud, on-premises of in een combinatie daarvan?

Mathieu: “We hebben servers van de cloud naar on-premises gemigreerd. Uiteindelijk bleek die optie goedkoper voor bepaalde workloads. Voor de fabriek is de cloud sowieso onmogelijk, dus hanteren we ook on-premises infrastructuur. Met het Salesforce-ecosysteem omarmen we de cloud wel. Voor dergelijke toepassingen is de cloud perfect.”

Cuypers: “De fabriek moet blijven draaien, ook als er een probleem is met de connectie. Een hybride infrastructuur is dan de enige oplossing. Prestatiegevoelige zaken draaien we lokaal, maar andere samen in de cloud. In sommige gevallen, zoals voor Salesforce, vertrouwen we helemaal op SaaS.

Welke impact heeft regelgeving zoals NIS2 op het beleid?

Cuypers: “NIS2 is een fantastisch initiatief. Als je kijkt naar het volume aanvallen vandaag, kan je alleen maar vaststellen dat er een enorme hoeveelheid bedrijven het slachtoffer wordt van hackers. België wordt financieel geraakt. De impact op bedrijven en de overheid is werkelijk groot en NIS2 geeft eindelijk wat richting. De regelgeving is noodzakelijk en het is goed dat ze verplicht is.”

Mathieu: “We zijn zelf het slachtoffer geworden van een cyberaanval enige tijd geleden en toen zijn we in snelheid gepakt. Alle noodzakelijke maatregelen stonden al op de roadmap maar we hadden ze nog niet uitgevoerd. Ondertussen hebben we een SOC-service afgesloten. Daarvoor zijn we in zee gegaan met Easi. In deze context hebben we eveneens Darktrace en Sentinel One opgenomen om ons netwerken en assets te beschermen.”

“We hebben ook een uitgebreide back-up-strategie, inclusief een veilige back-up in de cloud. Tijdens de aanval was onze interne back-up ook geraakt, maar niet die in de cloud. Daaruit kan je niet zomaar iets verwijderen.”

Ongeveer twee weken na de aanval draaide een deel van onze productie al terug in een beperkte modus.

Pierre Mathieu, Enterprise Architect Sprimoglass

Cuypers: “Ongeveer twee weken na de aanval draaide een deel van onze productie al terug in een beperkte modus. We moesten toen herstarten, maar in de juiste volgorde, zodat de juiste bestellingen eerst werden afgewerkt. Dat ging, omdat alle klantaanvragenvia Salesforce veilig in de cloud zitten. ”

Hoe gaat Sprimoglass om met de AI-hype?

Cuypers: “We kijken momenteel naar de toegevoegde waarde die AI ons kan brengen. Voor de registratie van uren van werknemers hebben we zelf al een systeem met computervisie uitgewerkt.”

 “Salesforce staat op het programma. Twee jaar geleden lanceerde Salesforce de Data Cloud. Toen wachtten we nog op een duidelijke meerwaarde. Met de introductie van Agentforce wordt het echt interessant. Ook Tableau Pulse, dat gedreven wordt door AI, vinden onze salesmensen erg interessant.”

“We gaan starten met een klein proefproject en zien wat het geeft. We hebben veel interesse om verder te gaan met de Salesforce AI-agents.”

Wat zijn de belangrijkste plannen en uitdagingen voor de nabije toekomst?

Cuypers: “De digitale ervaring van onze klanten en leveranciers nog verbeteren, is onze belangrijkste focus, zoals bijvoorbeeld het implementeren van een state-of-the-art klantenportaal en webshop. Ook willen we onze communicatiestrategie vereenvoudigen. We hebben te veel. Slack is een interessante oplossing, maar op dit moment kunnen we daar geen externe telefooncapaciteiten op aansluiten. Moesten we naar Slack overstappen, wordt dat zo nog een extra oplossing. Wanneer we de tool wel kunnen verbinden met het telefoniesysteem, dan opent dat mogelijkheden.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.