Zorgt AI voor gelijkheid of ongelijkheid op de werkvloer? Vijf AI-experts buigen zich over deze vraag. Werknemers zullen met nieuwe technologie, maar ook met nieuwe verwachtingen moeten leren omgaan.
Dat AI een impact zal hebben op kantoorwerk, is voor de experten aan onze ronde tafel een zeker gegeven. Lander ’T Kindt, medeoprichter van de Belgische AI-startup Donna, ziet daarvoor bewijs in zijn persoonlijke kringen. “Mijn moeder is totaal niet technisch opgeleid, maar ook zij was early adopter van ChatGPT. Hedendaagse tools zijn zo intuïtief ontwikkeld dat het voor niet-technische personen eenvoudig is ze te omarmen”.
ITdaily brengt vijf experten uit de Belgische AI-sector aan tafel om AI in al zijn facetten te bespreken. ‘T Kindt krijgt gezelschap van Gianni Cooreman, Presales Director bij Salesforce Benelux, Joachim Ganseman, Research Consultant bij Smals, Maarten Callaert, medeoprichter en COO van Paperbox en Christophe Robyns, Managing Partner bij Agilytic. Naast een semantische discussie over de term AI en de gevaren van doe-het-zelf-projecten, komt ook de impact op ons werk en leven aan bod: een zeer actuele discussie.
Mijn moeder is niet technisch geschoold, maar ook zij was early adopter van ChatGPT.
Lander ’T Kindt, medeoprichter Donna
Op de achtergrond
Als kantoorwerker is het vandaag bijna onmogelijk om nog aan AI te ontsnappen. Bedrijven zoals Google en Microsoft rammen het bijna letterlijk door je strot. Toch kan AI paradoxaal op meer bijval rekenen als het zich net koest houdt, stelt Robyns vast. “Een combinatie van RPA met LLM-technologie voor teksttoepassingen werkt naar onze ervaring goed. AI heeft het meeste effect op vaste processen in de achtergrond. Minder interactie overtuigt mensen sneller het te gebruiken”.
Voor Callaert ligt de sleutel tot succes in de use case. “Er komt heel veel op ons af. Als je AI aan een mooie use case kan koppelen met een eenvoudige interface, dan zal het succes bieden op bedrijfs- en persoonlijk vlak. De toepassingsgebieden zijn legio, maar de uitdaging ligt bij het bepalen van de use case”.
“Taken die mensen niet graag doen, zijn net de mooiste om te automatiseren”, zegt ’T Kindt instemmend.
Natuurlijk voordeel
Moet iedereen zich dan maar bijscholen tot AI-expert? Ganseman nuanceert. “Studeer vooral wat je graag wilt, maar wie handig is met AI, zal een streepje voor hebben. Ik maak me geen zorgen over jongeren wat dat betreft, maar eerder de oudere werkkrachten. Als mensen die van jongs af aan gewend zijn met AI-tools te werken op de arbeidsmarkt komen, hebben ze een natuurlijk voordeel op oudere generaties wanneer die niet volgen. Ik raad iedereen aan om te blijven experimenteren, en verder te kijken dan ChatGPT”.
lees ook
‘We zitten weer met veel Bob De Bouwers’: de risico’s van doe-het-zelf bij AI
Artificiële intelligentie wordt net krachtiger wanneer het door iemand met ervaring in zijn vak gebruikt wordt, is Robyns van mening. “Zonder kennis en ervaring loop je sneller op de limieten van de tools. Kijk bijvoorbeeld naar ontwikkelaars: velen gebruiken Copilot of andere AI-tools. Dat werkt goed, als de gebruiker weet wat hij doet. Zonder kennis schaad je de basisprincipes van software-ontwikkeling. We moeten de kennis blijven hebben, dat is voor mij belangrijker dan welke banen wel of niet beïnvloed gaan worden door AI”.
“Er is een discussie ontstaan of een IT-opleiding nog relevant is”, voegt Cooreman toe. “Je hebt enige kennis nodig om te weten of de output van een AI-systeem goed opgesteld is. Een leek drukt gewoon op een knop en heeft totaal geen idee wat hij doet. De technologie is laagdrempelig, maar als je je niet bewust bent van de limieten, dan wordt het zorgwekkend”.
Cooreman vindt dat mensen ook bewuster moeten leren worden van de ecologische impact van AI. “Je kan over alles informatie vragen aan LLM’s in plaats van het zelf op te zoeken. Mensen doen maar wat en beginnen LLM’s te gebruiken voor zaken waar dat totaal niet voor nodig is, zonder stil te staan bij het duurzaamheidsaspect”. Van ‘AI-schaamte’ is nog maar weinig sprake.
Als je je niet bewust bent van de limieten van AI-modellen, dan wordt het zorgwekkend. Een leek drukt op een knop zonder te weten wat hij doet.
Gianni Cooreman, Presales Director Salesforce Benelux
Al doende leert men
“AI-modellen zijn eigenlijk pleasers die subtiel je eigen overtuiging voeden. Je moet kritisch en nieuwsgierig blijven en dingen navragen om ervaring op te doen”, zegt Callaert. “Anders loop je het risico dat je op een verkeerd pad wordt geleid”, pikt Ganseman in. “Dan ga je door tot je uiteindelijk vastloopt en meer tijd verliest dan wint. Daarom moet je ervaring opbouwen om te weten wanneer je om de tuin wordt geleid, zodat je je niet vergaloppeert”.
Al doende leert men met AI werken, is de algemene teneur tijdens de rondetafel. ’T Kindt: “Er bestaat nog geen boek over hoe je perfect met AI moet werken. Je leert het alleen door er zelf mee bezig te zijn, fouten te ontdekken en modellen sturing te geven. Daarom werken we een traject met onze klanten uit om hen enkele best practices mee te geven”.
“De ene gebruiker gaat er intuïtiever mee om terwijl de andere meer richtlijnen nodig geeft. Onboarding en het zetten van juiste verwachtingen blijft een uitdaging om de gebruiker een zo goed mogelijke ervaring te bieden. Als vendoren dragen we daar zeker mee een verantwoordelijkheid in, maar uiteindelijk moet de gebruiker voor zichzelf ontdekken hoe AI wel of niet voor hem kan werken”, besluit ’T Kindt.
“Het gaat over alle facetten. De driehoek mens-technologie-proces moet samenkomen”, voegt Callaert toe.
Daens-achtige toestanden
Op het einde van het gesprek trekt de moderator zijn stoute schoenen aan. Een jaar geleden klonk het tijdens onze vorige AI-rondetafel nog vol overtuiging dat AI geen jobs zou bedreigen. Inmiddels zijn er bedrijven die AI als argument aanhalen om mensen op straat te zetten. Dreigt er dan toch een massale AI-ontslagronde?
lees ook
Van agenten tot je thermostaat: AI laat zich niet in één hokje plaatsen
Het panel ziet het niet gebeuren. “Kijk maar naar de overheid: we zijn al sinds de jaren vijftig bezig met automatisering, en dat heeft nooit geleid tot minder ambtenaren”, zegt Ganseman met een kwinkslag. “Er zal wel een verschuiving plaatsvinden en mogelijk zullen voor bepaalde taken inderdaad minder mensen nodig zijn. Maar dat maakt ruimte vrij voor andere zaken”.
Ganseman illustreert met aan ander voorbeeld. “Dankzij apps zoals Google Translate kan vandaag iedereen vertalen met zijn smartphone. Zijn er daarom geen tolken meer nodig? Hun focus is verschoven naar het verifiëren en verbeteren van automatische vertalingen. Taken die aanvankelijk werden gezien als minder prioritair, kunnen later net belangrijk worden. De impact op jobs zal volgens mij beperkt zijn, maar de inhoud verandert. Ik zie ons niet terugkeren naar Daens-achtige toestanden”.
“Er zullen taken komen te vervallen, dus zullen mensen invulling moeten geven aan de tijd die ‘vrijkomt’. De druk zal er zeker niet minder op worden. Iedereen heeft de middelen om efficiënter en intelligenter te werken. Dat brengt nieuwe verwachtingen van werkgevers met zich mee. Daar zijn we allemaal mee schuldig aan, ikzelf ook”, concludeert Callaert.
“We gaan nog niet kunnen rentenieren, hoe goed dat misschien ook klinkt”, grapt Cooreman. “De situatie is voor ieder bedrijf anders: in sommige sectoren zit je met cyclische capaciteit, zoals retail en callcenters. Personeel in de gezondheidszorg kampt met stress en burn-outs door de hoge werklast, waardoor je als patiënt geen individuele zorg krijgt. Als je met AI de onboardingtijd kan verkorten en het maximale halen uit beschikbare resources, komt dat klantenservice ten goede. Efficiëntie winnen in IT maakt winsten elders mogelijk”.
Het laatste woord is voor Ganseman. “Bepaalde profielen zullen minder eenvoudig meekunnen dan andere. Daarom moeten we productief rond de tafel zitten om voor iedereen de mogelijkheden te vinden. Laat ons er geen oorlog van maken”.
We gaan niet terugkeren naar Daens-achtige toestanden, maar de inhoud van jobs zal veranderen.
Joachim Ganseman, Research Consultant Smals
Dit is het derde en laatste redactionele artikel in een reeks rond het thema AI in de praktijk. Klik op onze themapagina om alle artikelen van de ronde tafel te zien, de video en onze partners.