Verschillende klanten van Duitse retailers ontdekken dat de schijven die ze als nieuw kochten, eigenlijk al tienduizenden uren op de teller hebben. Het gaat niet om schijven rechtstreeks bij Seagate gekocht, maar enkele erkende retailers zijn wel betrokken.
Consternatie bij Seagate-klanten in Duitsland: al tientallen kopers van harde schijven hebben ontdekt dat hun zogezegd nieuwe drives eigenlijk herverpakte tweedehandsproducten zijn, met tienduizenden werkuren op de teller.
De bal ging aan het rollen vorige week. Een lezer van de Duitse website Heise.de verklaarde toen twee HDD’s gekocht te hebben bij een verdeler met kleine gebruikssporen aan de buitenkant. Een initiële SMART-test zag er koosjer uit: de telemetrie gaf aan dat de drives ongebruikt waren. Een geavanceerdere FARM (Field Accessible Reliability Metrics)-controle toonde echter iets anders: de HDD’s hadden respectievelijk 10.000 uren en 15.000 uren achter de kiezen.
De lezer retourneerde de schijven en kocht twee nieuwe exemplaren bij een andere verdeler. Hij controleerde die nieuwe schijven en stelde vast dat ze allebei 22.000 uren gebruikt waren.
Geen geïsoleerd probleem
Heise publiceerde die bevindingen, en ontving reactie van vijftig lezers met een gelijkaardige ervaring. De drives in kwestie waren allemaal afkomstig van verschillende retailers. Daarbij ging het om erkende verkopers en grote winkels zoals Amazon.
Het gefoefel lijkt zich vooral voor te doen bij Exos-drives met een capaciteit van 16 TB, maar ook kleinere schijven en gebruikte drives uit andere gamma’s werden als nieuw verkocht.
Einde garantie
Heise.de kon een steekproef uitvoeren bij enkele schijven om de garantie na te kijken. Die verviel in de meeste gevallen in 2026. Seagate biedt in principe vijf jaar garantie op de Exos-drives, wat impliceert dat ze rond 2021 voor het eerst verkocht werden. Alle gedupeerden hadden ze in de afgelopen weken gekocht.
Het is onduidelijk hoe wijdverspreid de vermoedelijke fraude is, maar van toeval lijkt geen sprake. De gebruikte HDD’s werden immers als nieuw verkocht bij heel wat verschillende retailers. Bovendien resetten SMART-resultaten zichzelf niet: iemand moet de HDD’s moedwillig vermomd hebben als nieuwe exemplaren.
Niet Seagate zelf, wel slechte reclame
Het lijkt erop alsof de problemen niet veroorzaakt zijn door Seagate zelf. De fabrikant heeft een beperkt circuit voor de verkoop van refurbished-drives maar verkoopt die ook als dusdanig. Bovendien geeft een garantiecontrole wel de werkelijke leeftijd weer. Seagate zou de situatie onderzoeken en al zeker één retailer heeft bestellingen tijdelijk gecanceld.
Seagate zelf zegt in een reactie het volgende: “Seagate heeft deze frauduleuze harde schijven niet verkocht of gedistribueerd aan resellers. We raden resellers dan ook aan om uitsluitend harde schijven aan te schaffen bij gecertificeerde Seagate-distributiepartners. Zo kunnen zij er zeker van zijn dat ze alleen nieuwe of door Seagate fabrieksgecertificeerde schijven kopen én verkopen. Harde schijven die door Seagate zijn gereviseerd en fabrieksgecertificeerd als onderdeel van het Seagate Drive Circularity Program zijn te herkennen aan het witgroene label en de aanduiding “Factory Recertified”. Als consumenten vermoeden dat ze een frauduleuze Seagate-schijf hebben aangetroffen, kunnen ze dit melden via de Seagate Ethics Helpline“
De situatie is in ieder geval erg vreemd. Ze treft in hoofdzaak klanten die denken een nieuwe drive te kopen, al stellen we ons ook vragen bij de herkomst van de Exos-drives. Die server-schijven konden tijdens hun vorige leven immers gevoelige informatie bevatten en het is onduidelijk of die werkelijk volledig gewist was volgens de regels van de kunst.