Europese gebruikers konden tot vorige week zowel de webversie als Copilot in Microsoft 365 niet meer gebruiken.
Microsoft onderzocht vorige week een probleem dat Europese gebruikers de toegang ontzegde tot Copilot. Gebruikers zagen foutmeldingen zoals “Sorry, I wasn’t able to respond to that”, of konden niet alle functies gebruiken als Copilot wel opende. De problemen troffen zowel copilot.cloud.microsoft en m365.cloud.microsoft als de Copilot-knop in Edge en Copilot voor Microsoft 365-apps.
Intussen opgelost
Volgens Microsoft werd de storing veroorzaakt door een onverwachte piek in verkeer, waardoor de automatische capaciteitsuitbreiding niet goed werkte. Het bedrijf schaalde handmatig op om de beschikbaarheid te verbeteren. Later bleek ook een load-balancing fout de storing mee veroorzaakt te hebben. Daarnaast heeft Microsoft een probleem opgelost dat sommige functies in het Defender XDR-portaal blokkeerde voor alle gebruikers, al deelt de techgigant voorlopig nog niet hoeveel gebruikers er exact getroffen zijn.
Microsoft zegt op zijn X-account dat het de load-balancing regels voor internetverkeer heeft aangepast en uiteindelijk een recente beleidswijziging heeft teruggedraaid. Volgens de laatste update van Microsoft is de storing volledig opgelost.
