Met een duidelijker label en de mogelijkheid om gesponsorde resultaten te verbergen, geeft Google gebruikers meer controle over advertenties in de zoekmachine.
Advertenties, of ‘gesponsorde zoekresultaten’, zijn doorheen de jaren steeds prominenter geworden in Googles zoekmachine. Bij veel zoekopdrachten verschijnen ze zelfs bovenaan de resultaten. De reden daarvoor is puur economisch: advertenties zijn nog steeds de belangrijkste bron van inkomsten voor het Google-imperium.
Toch lijkt Google daar nu wat aan te willen doen. Google geeft zijn zoekmachine een visuele update die advertenties minder dominanter zou maken in zoekresultaten. Eerst en vooral krijgen ze een veel duidelijker label en worden ze gebundeld om ze van andere webpagina’s te onderscheiden. Ook zal je de mogelijkheid krijgen om het advertentie-overzicht dicht te klappen en te verbergen, zoals onderstaande video gedeeld door Google toont.
Valse controle
Deze update geeft je als gebruiker minstens een gevoel van controle dat je kan bepalen of je wel of geen advertenties in je zoekresultaten wil zien. Maar denk niet dat Google nu de hand bijt die het voedt. Google zorgt ervoor dat advertenties nog steeds de zichtbaarheid krijgen waar ze voor betalen.
Zo kan je advertenties pas verbergen nadat je ze eenmaal gezien hebt, en dien je voor iedere zoekopdracht deze handeling opnieuw uit te voeren. Bovendien vinden gesponsorde resultaten nog even eenvoudig hun weg naar het niet te verwijderen AI-overzicht, waar het onderscheid met niet-betalende zoekresultaten veel minder duidelijk is. Het is dus meer een evenwichtsoefening van Google om de wensen van webgebruikers en adverteerders te verzoenen.
lees ook
EU trakteert Google op monsterboete van bijna 3 miljard euro
Wil je toch zo schoon mogelijke zoekresultaten te zien krijgen in Google, zonder advertenties en AI-overzichten? Met de ‘webfilter’ van Google krijg je enkel en alleen verzamelde links te zien, zonder extra poespas. Hier leggen we je uit hoe je deze eenvoudige truc toepast.