Meta: ‘AI-personages op Instagram en Facebook zorgen voor meer betrokkenheid’

Meta verwacht dat sociale media de komende jaren gevuld zullen worden door AI-gegenereerde personages. Het bedrijf hoopt hiermee de betrokkenheid van de gebruikers te verhogen.

Meta, het bedrijf achter Facebook, voorspelt dat er binnenkort meer en meer AI-gegenereerde profielen zullen zijn op sociale media. Daarom rolt het tools zoals AI Studio uit waarmee gebruikers AI-profielen kunnen maken op Facebook en Instagram.

AI: grote kans of grote controverse?

Generatieve AI kan een manier zijn om nieuwe gebruikers en meer content op sociale media te krijgen. “We verwachten dat deze AI’s in de loop van de tijd effectief op onze platformen zullen bestaan, zoals accounts op dit moment,” meldt vice-president genAI Connor Hayes bij Meta. Ze kunnen content maken en delen zoals menselijke gebruikers dat doen. Er zijn sinds de lancering van de tool in de VS al honderdduizenden personages gemaakt, al blijven die meestal privé.

Na de publicatie van een artikel in Financial Times over de AI-profielen van Meta, heeft het bedrijf zijn zelf gegenereerde AI-personages uit 2023 verwijderd wegens controverse. Dat weet NBC News. Gemarginaliseerde groepen zouden op een aanstootgevende manier zijn afgebeeld.

Een woordvoerder van Meta geeft uitleg: “Er is verwarring over het artikel in de Financial Times. Dat ging over onze visie voor AI-personages die in de loop van de tijd op onze platforms zouden bestaan, en niet over de aankondiging van een nieuw product … De accounts waarnaar wordt verwezen, werden beheerd door mensen en maakten deel uit van een vroeg experiment dat we met AI-personages hebben uitgevoerd.”

lees ook

Meta: ‘AI-personages op Instagram en Facebook zorgen voor meer betrokkenheid’

Meta introduceert naast de AI-profielen ook een tool die AI-assistenten laat antwoorden op vragen van hun volgers. Volgend jaar komt er een videogeneratietool uit die makers in staat stelt om zichzelf in AI-gegenereerde video’s te plaatsen. Meta wil eventuele risico’s zoals verspreiding van onjuiste informatie door AI voorkomen door alle AI-content duidelijk te labelen.

Meta is niet de enige die inzet op generatieve AI, weet Financial Times. Snapchat introduceerde tools voor 3D-personages in augmented reality, terwijl TikTok AI-tools test voor het maken van advertenties. De toekomst van AI op sociale media hangt af van hoe bedrijven balans vinden tussen innoveren en ethisch handelen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.