Salesforce voorziet in nieuwe low-code-tools voor de ontwikkeling van AI-agenten binnen het eigen Agentforce-platform. De agenten kunnen nu ook proactief in actie schieten.
Toen Salesforce amper twee maanden na de lancering van Agentforce al met Agentforce 2 kwam aandraven, waarbij het versienummer meteen de grootste zichtbare verandering was, speculeerden we dat editie 532.0 niet lang op zich zou laten wachten. Vandaag, minder dan drie maanden na Agentforce 2, zet Salesforce een nieuwe stap in die richting met de aankondiging van wat het Salesforce 2dx noemt.
Het is onduidelijk of een overijverige AI-agent dan wel een team van marketing-stagiairs achter de Agentforce-naamgeving zit. We leggen de verwarrende versienummering (van geen versie naar versie 2 naar versie 2dx in minder dan een half jaar) even naast ons neer en kijken naar wat echt nieuw is.
Proactieve acties en ontwikkelaarstools
Op zijn TDX-ontwikkelaarsconferentie brengt Salesforce twee belangrijke verbeteringen aan in zijn AI-ecosysteem. Eerst en vooral laat het bedrijf weten dat agenten vooraan proactief kunnen zijn. Dat betekent dat autonome AI-gestuurde functionaliteit zelf in actie kan schieten. Voordien was er menselijke interactie nodig, bijvoorbeeld via een chatbot. Nu kunnen agenten zelf reageren, bijvoorbeeld op een verandering in de achterliggende data.
lees ook
Salesforce breidt Agentforce uit en plakt nodeloos ‘2.0’ achter de naam
Vervolgens kijkt Salesforce naar ontwikkelaars. Die krijgen een nieuwe set van zowel low-code tools als klassieke ontwikkelomgevingen. Daarmee kunnen ze aan de slag om agenten sneller te bouwen, te controleren en uit te rollen.
De tools zijn beschikbaar in de nieuwe Agentforce Developer Edition. Dat is een gratis versie van Agentforce waar ontwikkelaars kunnen experimenteren en prototypes kunnen uitbouwen. Data Cloud is ook aan die ontwikkelaarsversie gekoppeld.
De aankondiging staat naast de introductie van de AgentExchange, dat Salesforce op dezelfde conferentie lanceerde. AgentExchange maakt het eenvoudig om agenten (of componenten daarvan) uit een catalogus te halen en snel te implementeren.
Efficiëntie, jobs en verwachtingen
Salesforce introduceert al de verbeteringen met als opzet meer efficiëntie naar klanten te brengen. Die moeten waarde uit hun data kunnen halen met AI die eenvoudig te implementeren is binnen het ecosysteem dat ze al hebben. Het bedrijf stelt in ieder geval dat het zelf besparingen ervaart. Hoewel AI-experts recentelijk nog in koor verklaarden dat AI geen bedreiging zou vormen voor jobs, kondigde Salesforce onder impuls van AI pas aan dat het geen nieuwe ingenieurs meer zou aannemen.
Het bedrijf moet Agentforce verder als een succesverhaal naar voren schuiven. De adoptie gaat immers minder snel dan (overenthousiaste) beleggers anticipeerden, met negatieve reacties op de beurs tot gevolg. De uitbreiding van de Agentforce-functionaliteit is ongetwijfeld belangrijk, al is het maar de vraag of het constante updaten van Agentforce met nieuwe versienummers die onrealistische verwachtingen niet mee in de hand speelt.