Salesforce breidt Agentforce uit en plakt nodeloos ‘2.0’ achter de naam

Salesforce heeft Agentforce nog niet goed en wel gelanceerd, of het bedrijf acht de tijd al rijp voor versie 2.0. Verbeteringen zijn eerder incrementeel, maar het marketingdepartement kan zo wel voorsprong blijven claimen op de agent-implementaties van concurrenten.

Op Dreamforce kondigde Salesforce Agentforce aan en algemene beschikbaarheid dateert van 30 oktober 2024. Klanten kunnen met andere woorden nog geen twee maanden in grote getalen aan de slag gaan met Agentforce, maar toch vindt Salesforce het opportuun om Agentforce 2.0 aan te kondigen.

Agentforce

Agentforce is een platform van Salesforce waarin gebruikers AI-gedreven agents kunnen uitrollen. Agents zijn op hun beurt een soort AI-bots, die aan de slag kunnen met data uit de Salesforce Data Cloud en integraties hebben met andere toepassingen via API’s. In feite zijn agents een evolutie van de eerste AI-copiloten, waarbij gebruikers in natuurlijke taal een vraag kunnen stellen aan een LLM-gebaseerd systeem, en daarbij niet alleen een antwoord terug krijgen maar ook een actie in gang kunnen zetten.

Belangrijk voor Agentforce is de zogenaamde Atlas Reasoning Engine. Die redeneert over prompts van gebruikers, splitst ze op in stukken en voegt relevante data toe via retreival augmented generation (RAG). De engine werkt boven op de Einstein Trust Layer, die ervoor moet zorgen dat Agentforce niet begint te hallucineren.

Agentforce 2.0 is exact hetzelfde.

Verbeteringen

Salesforce plakt de 2.0 achter de naam omwille van een incrementele uitbreiding van het kersverse platform. Zo kunnen agents in de verbeterde versie verschillende skills combineren. Denk aan een service-agent die ook aan het marketingprofiel van een klant kan toevoegen. Het is die capaciteit om skills te mixen, die Salesforce voldoende vindt om van een revolutie te spreken. Voor Agentforce 2.0 heeft Salesforce bovendien heel wat templates voor skills toegevoegd. Die zijn beschikbaar via de Salesforce AppExchange.

Salesforce plakt de 2.0 achter de naam omwille van een incrementele uitbreiding van het kersverse platform.

Ietwat verrassend (maar daarom niet minder terecht) merkt het bedrijf op dat agents nog in hun kinderschoenen staan. Om tot de beste resultaten te komen, kunnen gebruikers best niet te veel skills toewijzen aan een enkele agent. Hoe meer focus een agent heeft, hoe consequenter correct die zal zijn.

Slack en MuleSoft

Verder kiest Salesforce voor een diepere integratie van Agentforce in Slack. Volgens de CRM-specialist gebruiken werknemers de AI-capaciteiten van het platform immers vooral via die samenwerkingstool. Agents in Agentforce zullen onder andere een Slack Canvas kunnen updaten, of een samenvatting per Slack-bericht kunnen sturen. Integratie met Slack is niet nieuw, en werd al op Dreamforce vernoemd.

Salesforce merkt nog op dat RAG beter werkt, en de Atlas Reasoning Engine complexere vragen kan ontleden. De voorgestelde capaciteiten lijken sterk op die bij de lancering in september, dus het is niet zo duidelijk welke impact die upgrades onder de motorkap echt hebben.

lees ook

Geen Clippy, wel Sophie: AI volgens Salesforce gaat de (Microsoft) Copilot voorbij

Tot slot wijst Salesforce met de lancering van Agentforce 2.0 op de API-integratie via MuleSoft. De combinatie van MuleSoft, agents en bestaande flows was ook al een cruciaal onderdeel van de lancering van de eerste versie van Agentforce op Dreamforce.

Concurrentie

Enkele maanden na de lancering brouwt Salesforce incrementeel verder op zijn Agentforce-platform. Salesforce bouwt verder op de belofte van Agentforce op Dreamforce, en sleutelt aan capaciteiten die toen al werden aangekondigd. Dat is een goede maar ook logische zaak.

Waarom het bedrijf met veel bombarie versie 2.0 lanceert, is minder duidelijk. Ofwel zien we het versienummer voortaan bij iedere kleine verbetering opklimmen en zitten we tegen deze periode volgend jaar aan Agentforce 7.0, ofwel hebben de ingenieurs de versienummering uit handen gegeven aan het marketingdepartement.

We vermoeden dat laatste. Agentforce 2.0 komt er in een periode dat alle concurrenten van Salesforce ook agent-gebaseerde oplossingen in de markt zetten. Zo lanceerde Google pas nog Agentspace. Door de kans te grijpen om ‘2.0’ achter de naam te plakken, hoopt Salesforce vermoedelijk dat gebruikers de indruk krijgen dat de oplossing een generatie voor loopt op die van de rest. Team Benioff schrikt er dan ook niet voor terug om de eigen vermeende leiderspositie inzake AI in de verf te zetten tijdens de aankondiging.

Op naar Agentforce 532.0?

Agent is een buzzwoord geworden, net als AI. Hoewel AI en de belofte van autonome AI-bots enorme productiviteitwinsten kunnen voorzien, doen (de marketingdepartementen van) grote bedrijven er alles aan om de hele revolutie de air van een goedkope hype te geven.

Salesforce palmde in december nog heel San Francisco in om de revolutie van Agentforce met de wereld te delen. Minder dan drie maanden later moeten we geloven dat versie 2.0 uit is. Nummerde iedereen zo, dan zaten we vandaag Windows 56, Android 112 en Mac OS XCVIII.

Mogelijke klanten kunnen innovatie beter naar waarde schatten, wanneer technologiereuzen een beetje serieus blijven. Versienummers voor software volgen conventies, waarbij het eerste cijfer een grote release aanduidt, het tweede een verbetering daarin en het derde een patch (versie 1.2.1 bijvoorbeeld). Daar na amper drie maanden een loopje mee nemen, doet afbraak aan de kwaliteit van het discours rond AI. We zijn benieuwd of Agentforce 3.0 voor januari op het programma staat, met een nieuw kleurenthema bijvoorbeeld.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.