De AI-zoekmachine Perplexity lanceert een nieuwe tool voor betalende gebruikers: Labs. Daarmee richt het bedrijf zich op rapporten, dashboards en interactieve webapps.
Perplexity heeft een nieuwe tool aangekondigd genaamd Labs. De tool gebruikt AI om grotere taken uit te voeren, zoals data-analyses, spreadsheets bouwen en visuele rapporten genereren. Volgens het bedrijf investeert Labs “meer tijd, tot 10 minuten of langer, om tot kwalitatieve resultaten te komen.”
Volledig workflowplatform
Labs kan volgens Perplexity onderzoek en analyses uitvoeren in ongeveer 10 minuten. Daarvoor maakt het gebruik van zoekopdrachten en code. Dan genereert het tabellen, maakt het grafieken en afbeeldingen en bewaart die allemaal overzichtelijk. Je kan bestanden nadien bekijken of downloaden. Daarmee mikt Perplexity duidelijk op een breed publiek, van studenten tot werknemers.
Breder ecosysteem in opbouw
Perplexity bouwt volgens TechCrunch ook aan een eigen webbrowser (Comet) en nam eerder een professioneel sociaal netwerk over. Volgens geruchten wil het bedrijf tot 1 miljard dollar ophalen bij investeerders, tot een waardering van 18 miljard. Perplexity Labs is beschikbaar voor Pro-gebruikers (20 dollar per maand) op web, iOS en Android. Versies voor macOS en Windows volgen binnenkort. Of Labs ook effectief het verschil maakt, moet blijken uit gebruik in de praktijk.