ServiceNow neemt identiteitsbeveiliger Veza over

ServiceNow Veza

ServiceNow wil identiteitsbeveiligingsspecialist Veza overnemen om zijn Security- en Risk-portfolio uit te breiden. De technologie van Veza moet bedrijven helpen om toegangsrechten centraal te beheren over applicaties, data, cloudomgevingen en AI-agenten.

Vorige week verschenen er reeds geruchten over een mogelijke overname van Veza door ServiceNow. ServiceNow heeft deze overname ondertussen officieel aangekondigd. De overname richt zich op identiteitsbeveiliging, een terugkerend zwak punt bij veel datalekken. Met Veza wil ServiceNow organisaties beter laten begrijpen wie of wat toegang heeft tot kritieke systemen, data en AI-artefacten.

Identiteiten

Moderne ondernemingen beheren een mix van identiteiten: medewerkers, partners, systemen, applicaties, apparaten en steeds vaker autonome AI-agenten. Tegelijk zetten aanvallers zelf ook AI in om aanvallen te automatiseren en verfijnen. Daardoor groeit de druk om toegangsrechten strakker te controleren en regelmatig te herzien.

Veza bouwde rond een eigen Access Graph, een model dat toegangsrelaties in kaart brengt tussen menselijke, machine- en AI-identiteiten. Op basis daarvan levert het bedrijf een platform voor zichtbaarheid en risicobeheer rond toegang. Daar bovenop ondersteunt Veza functies als toegangsbeoordelingen, toegangsverzoeken en een centrale toegangshub, als onderdeel van een IGA-aanpak (Identity Governance and Administration).

lees ook

‘ServiceNow wil Veza overnemen voor meer dan 1 miljard dollar’

Door integratie met ServiceNow-workflows, kennisgrafieken en AI moet Veza extra context leveren in producten als Vulnerability Response, Incident Response en Integrated Risk Management. Beveiligingsteams krijgen zo een beter beeld welke identiteiten betrokken zijn bij een kwetsbaarheid, incident of risicogebeurtenis.

AI-gedreven automatisering

Binnen ServiceNow wordt identiteitsbeveiliging een pijler van de bredere Security Operations-strategie. De technologie van Veza moet blootstellingsbeheer, incidentrespons en risicobeheer versterken door diepere zichtbaarheid in wie toegang heeft tot welke middelen.

lees ook

ServiceNow duwt AI Tower-platform in Microsoft ecosysteem

Een belangrijk doel is controle over AI-agenten. Via de combinatie met AI Control Tower kan ServiceNow bepalen welke data en acties AI-agenten binnen een organisatie mogen gebruiken. Dat moet helpen om autonome acties in lijn te houden met beleidsregels en regelgeving.

De overname moet nog goedkeuring krijgen van toezichthouders en is onderhevig aan gebruikelijke afsluitvoorwaarden.