Hoe het BIPT vaste en mobiele netwerken in kaart brengt

Een digitale atlas voor telecom

Via de netwerkkaarten van het BIPT kan je opzoeken welke type netwerken in je straat beschikbaar zijn en aan welke snelheid. ITdaily krijgt een blik achter de schermen in hoe de atlas tot stand kwam.

Wil je weten of er al glasvezel in je straat ligt? Benieuwd naar welke gemeente in België het snelste internet heeft? Telecomregulator BIPT lanceerde eind 2022 netwerkkaarten voor vast en mobiel internet in heel België. In deze digitale atlas, beschikbaar via het dataportaal van het BIPT, kan je de netwerkdekking voor onder andere vaste lijnen, glasvezel, 4G en 5G in je omgeving onderzoeken. Je kan daarbij inzoomen tot op je adres om alle details te zien.

Voor het ontwikkelen van de netwerkkaarten riep het BIPT na een openbare aanbesteding de deskundige hulp in van Agilytic, een databedrijf uit Brussel. Yannick Dewilde, tot mei 2024 aan de slag bij het BIPT, en Caroline Dozin, projectmanager bij Agilytic, getuigen aan ITdaily hoe de samenwerking verliep.

Concurrentie bevorderen

De netwerkkaarten zijn het resultaat van een samenvloeiing van gegevens. Welke gegevens dan precies? “Gegevens over adressen van huishoudens en bedrijven zijn afkomstig uit het kadaster van de Belgische staat”, antwoordt Dozin. “De operatoren verstrekken vervolgens gegevens over welke netwerktechnologie waar beschikbaar is, en over de snelheid op iedere locatie.”

“Voorspellingen van operatoren worden gevalideerd met eigen metingen door het BIPT”, vult Dewilde verder aan. We hebben auto’s die rondrijden om metingen te doen. Een onderaannemer voert tests uit om de klantervaring te meten, zoals bellen en bestanden downloaden. Het BIPT wil met deze gegevens concurrentie tussen operatoren bevorderen. Door die informatie op deze manier aan te bieden aan consumenten, kunnen ze zelf vergelijken.”

Tot op adresniveau

Alle databronnen moesten vervolgens verwerkt worden tot een visuele weergave die voor de doorsnee consument zonder masterdiploma in data-analyse duidelijk is. Geen sinecure, herinnert Dewilde zich.

“Operatoren hebben vaak een eigen database en architectuur van het telecomnetwerk. Dat maakt het complex om alles samen te brengen. Operatoren gebruiken andere maatstaven of leveren gegevens in andere formats aan. De kaarten moeten ook meerdere keren per jaar geüpdatet worden. Stapsgewijs zijn de kaarten preciezer tot op adresniveau geworden.”

Dozin haalt nog extra moeilijkheden aan. “We werken met veel persoonlijke data. De gevoeligheid van de gegevens is een uitdaging waar we rekening mee moesten houden. Het BIPT had al toegang tot deze gegevens. Zij gaven ons een contract om, in overeenstemming met de GDPR-wetgeving, met deze gegevens te kunnen werken. Wanneer we adrespunten verzenden naar operatoren, moeten we erop letten dat we geen persoonlijke gegevens van de inwoners op het adres meesturen.”

De juiste snelheid

Dozin vertelt verder hoe Agilytic te werk is gegaan. “We starten altijd vanuit de businessdoelstellingen en wat er van data beschikbaar is. Dat was voor dit project niet anders, al was de aard van de data wel uniek. Het verwerken van geografische data vereist specifieke skills. Eerst moesten we data verkennen en een controle uitvoeren op de kwaliteit, om eventuele dubbele adresgegevens of andere inconsistenties op te sporen. Daarna volgt de business flow: wat is het resultaat dat je wil bereiken met de data? Een niet-technisch persoon moet data kunnen uploaden en de juiste output krijgen.”

Hiervoor werd een tool ontwikkeld door het team van Agilytic. Dewilde: “De operatoren vullen de data in. Die bestanden worden gebruikt in de tool om de ‘pixels’ te matchen zodat de output gelijk is voor alle operatoren. Vroeger was het complex om het portaal te updaten. Nu is het aantal bestanden al sterk teruggedrongen, maar de kpi’s zouden nog verder kunnen gestroomlijnd worden.”

“We passen ons aan de noden rond prestaties en snelheid aan”, pikt Dozin opnieuw in. “Het dashboard wordt enkele keren per jaar geüpdatet. Dit maakt een langer proces mogelijk. Het zou helemaal anders als de data dagelijks moet geüpdatet. Dan is het kwestie van creatief te zijn om sneller te kunnen schakelen.”

Verder automatiseren

De weg om het proces verder te optimaliseren, is uitgetekend, zegt Dewilde. “Er is al veel complexiteit weggewerkt, maar een menselijke interventie blijft nodig. Een volgende stap is om het proces volledig te automatiseren.”

“Tussen de output van het systeem en de input in het portaal, komt er nu inderdaad nog menselijk werk aan te pas. Maar de output die het portaal levert, is leesbaar voor een niet-analytisch persoon. In een volgende stap willen we een visualisatietool voor de teams van het BIPT zelf ontwikkelen”, vult Dozin verder aan.

“Agilytic begrijpt de noden van het BIPT en snapt ook dat de organisatie nog niet volledig matuur was in data science. De weg is nu uitgestippeld voor het BIPT om zich hier verder in te ontwikkelen en de maturiteit te verhogen. Werknemers hoeven niet altijd meer te bellen of te mailen als ze bepaalde gegevens nodig hebben. Dat klinkt als de basis, maar het is heel belangrijk”, besluit Dewilde.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.