De nieuwe Solutions-tak die 2,5 jaar geleden in het leven werd geroepen, moet HP laten evolueren van een bedrijf dat gewoon toestellen maakt naar een dienstenspecialist.
Tijdens HP Amplify, de jaarlijkse hoogmis van het merk waar ook partners en distributeurs wereldwijd worden uitgenodigd, opent HP CEO Enrique Lores met drie belangrijke trends: technologie, geopolitiek en klantvoorkeuren.
Die eerste twee spreken voor zich: het is allemaal AI wat de klok slaagt, en in de huidige geopolitieke situatie is HP blij dat het al langer werkt aan de diversificatie van zijn toeleveringsketen.
Het zijn de klantvoorkeuren die we doorheen de hele presentatie zien terugkomen. De pc-fabrikant zet dit jaar meer dan 60 nieuwe toestellen op de markt, maar er worden er amper op het podium vermeld. Wat horen we wel meer dan tien keer? One HP en The Future of Work.
Schril contrast
Het contrast kon niet groter met de vorige editie van Amplify in maart 2024. Elke pc kreeg AI en de CEO’s van Google, Microsoft, Qualcomm, AMD, Nvidia en Intel passeerden allemaal de revue. Een jaar verder blijft het stil tijdens de openingsdag. Niet dat de hype voorbij is, verre van, maar HP maakt de switch naar de praktijk.
Enrique Lores: “De belangrijkste prioriteit voor het bedrijf is het vormgeven van de toekomst van werk. Vorig jaar bespraken we de spanning tussen wat bedrijven willen. Die willen productiviteit verhogen en groei stimuleren.”

“Het goede nieuws is dat wanneer medewerkers zich beter voelen, hun betrokkenheid toeneemt en meer betrokken medewerkers zijn ook productievere medewerkers. Dit is een grote opportuniteit voor ons. Het gaat om het ontwikkelen van producten, diensten en oplossingen die bedrijven helpen productiever te zijn, terwijl we er tegelijkertijd voor zorgen dat medewerkers zich beter voelen over hun werk.”
Antonio Lucio, CMO bij HP, vat het samen in een van de eerste zinnen die hij op het podium verkondigt: “Mensen op de eerste plaats zetten, is mijn meest essentiële boodschap.”
Totaaloplossingen
Dave Shull, verantwoordelijke binnen HP Solutions, benadrukt op het podium de visie van het bedrijf op de toekomst van werk en de uitdagingen waarmee IT-leiders worden geconfronteerd bij remote werken en AI. “HP wil een geïntegreerde, allesomvattende oplossing bieden die pc’s, printers en samenwerkingsapparatuur combineert.”
Aan alles merk je dat HP heel wat eitjes in het mandje legt van de Digital Employee Management Tools. In de eerste Gartner Magic Quadrant staat HP trots te pronken tussen de visionaire fabrikanten. Gek dat tijdens de keynote de grafiek niet in het groot werd gepresenteerd, aangezien HP hierin heel wat ambities heeft.

Centraal in die ambities staat het HP Workforce Experience Platform (WXP). Deze tool is een geïntegreerde oplossing die organisaties helpt bij het beheren en optimaliseren van hun IT-omgeving, volledig agnostisch. Het platform combineert pc’s, printers en samenwerkingsapparatuur in één ecosysteem en verschuift van reactief naar proactief beheer.
Concreet kunnen IT-teams problemen voorkomen in plaats van ze achteraf oplossen, wat leidt tot een betere gebruikerservaring, verhoogde productiviteit en efficiënter IT-beheer. Het is de HP-variant van DEX, kort voor Digital Employee Experience.
Kantelpunt
Carles Farre, COO Workforce Solutions bij HP, wijst naar een belangrijk kantelpunt in het bestaan van HP eind 2022. “Toen kondigde CEO Enrique Lores aan dat HP moest evolueren van een pc- en printbedrijf naar een bedrijf dat focust op services. Eind 2024 werd HP Solutions als business unit vastgelegd.”
Volgens Farre is die shift belangrijk. “De focus moet op het resultaat liggen, niet op het toestel.” Hij haalt in zijn relaas ook even zijn koksplunje boven. “Met het volledige portfolio en WXP hebben we alles in huis zodat jij als bedrijf kan koken. Leveren we het volledige gerecht? Of enkel de ingrediënten zodat jij gaat koken?”

Omdat HP zich met WXP agnostisch opstelt en via API’s handig vastklikt in andere platformen zoals bijvoorbeeld ServiceNow, maakt het bedrijf duidelijk dat het een belangrijke rol wil spelen in dat segment.
Toch ook AI
Is AI dan amper aan bod gekomen tijdens HP Amplify? Nee, allesbehalve. AI is ook een belangrijk onderdeel van WXP net als binnen de hele line-up van HP. Het spreekt voor zich dat met de talrijke aanwezigheid van partners en distributiekanalen dat WXP aandacht krijgt, maar we voelen dat we het verder gaat dan dat.
Het feit dat wij doorheen de persberichten en presentaties moesten zoeken naar extra details rond de nieuwe EliteBooks, EliteDesks, Zbooks en andere nieuwigheden, zegt genoeg. Het portfolio dat HP vandaag heeft voor de werkplek is behoorlijk compleet. Met WXP kan HP de dienstenlokroep niet negeren. De ambities zijn duidelijk en de fundering lijkt solide, klaar voor de The Future of Work als One HP.