Logitech breidt de samenwerking met iFixit uit naar de Europese Unie. Gebruikers kunnen reserveonderdelen kopen om hun Logitech-apparaten zelf te herstellen.
Logitech werkt al langer samen met iFixit om de beschikbaarheid van reserveonderdelen en reparatiehandleidingen te verbeteren. Vandaag kondigt Logitech een wereldwijde uitbreiding van de samenwerking uit, waaronder ook naar de EU. Zo wordt het mogelijk om reserveonderdelen en handleidingen te vinden om de muizen, toetsenborden en hoofdtelefoons van Logitech zelf te herstellen.
“Onze producten zijn ontworpen voor een lange levensduur, maar normale slijtage is onvermijdelijk. Daarom streven we ernaar om het voor mensen eenvoudiger te maken om toegang te krijgen tot originele onderdelen voor hun apparaten. De repareerbaarheid verlengt de levensduur verder. We moedigen mensen aan om eenvoudige reparaties uit te voeren, om geld besparen en minder afval te produceren”, zegt Prakash Arunkundrum, COO van Logitech.
Doe het zelf
Logitech verkoopt de reserveonderdelen via iFixit, dat een Logitech Repair Hub inricht op zijn website. Onderdelen zijn beschikbaar voor een twintigtal producten, gaande van muizen tot toetsenborden en hoofdtelefoons. De onderdelen die via iFixit beschikbaar zijn, komen rechtstreeks van Logitech en je kan er dus vanuitgaan dat ze compatibel zijn met de apparaten.
lees ook
Herstel je muis of hoofdtelefoon: Logitech verkoopt reserveonderdelen in EU
Zelfreparaties vereisen wel een stabiele hand en enige kennis van de producten. iFixit biedt handleidingen aan voor eenvoudige reparaties, die in verschillende talen beschikbaar zijn, waaronder Engels, Frans, Spaans, Duits en Nederlands. Is een zelfreparatie te moeilijk, is het verstandiger om naar erkend herstellingspunt te gaan.
Recht op reparatie
Het recht op reparatie geldt sinds vorig jaar in de Europese Unie. De wetgeving verplicht fabrikanten van elektronische apparatuur om zelfreparaties te ondersteunen. Naast het aanbieden van onderdelen en handleidingen moet het ontwerp van de apparaten het ook eenvoudig maken om herstellingen uit te voeren. Fabrikanten zijn ook verplicht om reparaties voorbij de wettelijke garantietermijn aan te bieden.
Logitech verwijst in het persbericht naar verschillende studies die aantonen dat er onder consumenten grote vraag is naar zelfherstellingen. Het merendeel geeft aan een reparatie te verkiezen boven vervanging. De kost van de reparatie is daarbij de doorslaggevende factor.