Google Chrome domineert browsermarkt wereldwijd met 72 procent

Google Chrome domineert browsermarkt wereldwijd met 72 procent

Google Chrome blijft domineren in de browsermarkt met 72 procent marktaandeel wereldwijd.

De nieuwste cijfers van Statcounter tonen aan dat Google Chrome zijn greep op de desktopmarkt alleen maar verstevigt. Op 1 oktober 2025 behaalt de browser een recordmarktaandeel van 71,86 procent. Daarmee breekt Chrome opnieuw zijn eigen record.

Edge en Safari verliezen terrein

Voor concurrenten is er weinig reden tot juichen. Microsoft Edge blijft de tweede speler op de markt, maar zakt naar van 11,73 procent naar 10,37 procent. Ondanks promotiecampagnes en integratie met Copilot lukt het Microsoft nog altijd niet om de felbegeerde grens van 15 procent te bereiken, schrijft Neowin.

Ook Apple Safari ziet zijn aandeel dalen: van 6,04 procent naar 5,69 procent in één maand tijd. Mozilla Firefox glijdt verder weg, met een marktaandeel van 4,45 procent. Alleen Opera wist een kleine winst te boeken en klimt naar 2,11 procent.

Chrome laat concurrentie ook in België achter zich

Chrome behaalt in ons land in september 2025 een marktaandeel van 56,21 procent. Edge pakt slechts 18,01 procent van de taart weg, maar Safari (14%) ligt wel beduidend hoger met een derde plaats dan zijn concurrenten Firefox (6,98%) en Opera (2,97%).

Bron: StatCounter Global Stats – Browser Market Share

In Nederland haalt Google Chrome in september een nog hoger cijfer 63,64 procent, gevolgd door Edge met 14,5 procent. Safari doet het met 8,16 procent niet veel beter dan Mozilla Firefox met 7,15 procent.

In Frankrijk staat Google Chrome (60,02%) ook op eenzame hoogte, terwijl Edge amper 13,81 procent marktaandeel opstrijkt. Firefox doet het hier dan wel weer beter met 11,68 procent.

AI als strijdmiddel

Vrijwel alle browsers proberen gebruikers te verleiden met AI-integraties. Google Chrome kreeg een grote update met Gemini AI Mode en agent-functionaliteiten. Microsoft propte in op Copilot Mode in Edge, terwijl Opera de sprong waagde met Opera Neon, een AI-browser die nog in vroege toegang moet uitkomen. Niet iedereen is enthousiast over die evolutie. Sommige browsermakers en gebruikers vrezen dat AI de vrijheid van browsen beperkt en de gebruiker verandert in een passieve toeschouwer.