Tien maanden na de lancering is de Vision Pro-headset nog geen kassucces voor Apple. Verkoopcijfers vallen tegen en ontwikkelaars zijn niet gehaast om applicaties voor het toestel te bouwen.
Apple had grote dromen met de Vision Pro, maar het eerste jaar van de headset dreigt toch eerder op een nachtmerrie uit te draaien. Na een korte hyperperiode is de verkoop van de headset sinds het derde kwartaal helemaal gekelderd. Een beperkt appaanbod heeft daar veel mee te maken: Apple krijgt ontwikkelaars moeilijk overtuigd om apps op maat van de bril te maken.
Hoewel Apple zelf schaars is met verkoopcijfers over zijn mixed reality-headset, zal het aantal verkochte stuks volgens schattingen van analisten niet boven de 400.000 duizend uitkomen. Bij de lancering in de VS begin dit jaar was er veel interesse, maar de verkoop viel snel terug. Het derde kwartaal en de uitbreiding naar meerdere markten bracht geen zoden aan de dijk. Ver beneden de initiële verwachtingen van Apple, dat de productie zelf al terugschroefde.
Kip en ei
Wall Street Journal legt de vinger op de zere wonde: er zijn te weinig applicaties voor de Vision Pro. Apple beweert zelf dat er 2.500 apps bestaan voor de Vision Pro, andere cijfers houden het op net geen 2.000. Dat is een pak minder dan de Meta Quest, die een bibliotheek van meer dan 3.500 applicaties telt. Bovendien is maar een derde van die applicaties specifiek ontworpen voor de Vision Pro: de meeste applicaties zijn bestaande apps die naar de headset zijn gebracht.
Dat zorgt ervoor dat weinig applicaties de mogelijkheden van de Vision Pro ook volledig benutten. Het ontbreekt de headset aan een ‘killer app’: wie het device al wel kocht, verliest snel de interesse. In de maand september verschenen amper tien nieuwe applicaties in de appwinkel voor de Vision Pro.
Waarom ontwikkelaars de Vision Pro links laten liggen, lijkt een klassiek kip-en-ei-probleem te zijn. Apple krijgt de Vision Pro moeilijk aan de man omdat er een te beperkt appaanbod is. Maar tegenvallen verkoopcijfers zullen ontwikkelaars zich niet doen haasten om apps op maat van het device te bouwen.
Goedkopere versie
Een ander struikelblok voor de Vision Pro is ongetwijfeld ook de prijs. Voor één Vision Pro-headset kan je tien Meta Quests 3S kopen. Als die dan nog eens meer applicaties blijkt te hebben, wordt het een moeilijk verhaal voor de Vision Pro. Laat staan dat de interesse in alles wat met Metaverse te maken heeft, sowieso al lager ligt dan enkele jaren geleden het geval was.
lees ook
Weinig apps, weinig interesse: Apple krijgt Vision Pro niet van de grond
Apple heeft de Vision Pro nog niet helemaal opgegeven en zou aan een ‘goedkopere’ versie van de headset werken, die nog altijd wel tweeduizend dollar zal kosten. De nieuwe versie zou onder meer met een A-processor komen, gebruikt voor iPhones, en de EyeSight-functie laten vallen. Dit model zou mogelijk begin volgend jaar op de markt verschijnen.