Gebruikers van de klassieke Outlook-versie voor Windows kunnen momenteel geen versleutelde e-mails van andere organisaties openen door een fout in Information Rights Management.
Gebruikers van de klassieke versie van Outlook voor Windows kunnen momenteel geen OMEv2-versleutelde e-mails openen die afkomstig zijn van andere organisaties. De fout heeft te maken met de configuratie van Information Rights Management (IRM) en treft alle Office-kanalen. Microsoft deelt een tijdelijke oplossing voor Outlook-gebruikers.
Foutmelding versleutelde e-mails
Wanneer gebruikers een versleutelde e-mail ontvangen van een andere organisatie, verschijnt mogelijk de melding “Uw computer configureren voor Information Rights Management”. De fout treedt op bij e-mails die via Microsoft Purview zijn versleuteld, wanneer de verzender zich in een andere Microsoft 365-tenant bevindt.

Zowel het Outlook-team als het Purview-team van Microsoft onderzoeken het probleem. Er is nog geen definitieve oplossing beschikbaar, maar er zijn wel tijdelijke maatregelen die organisaties kunnen nemen om het probleem te omzeilen.
Tijdelijke oplossingen
Microsoft stelt twee tijdelijke oplossingen voor. De eenvoudigste is het inschakelen van cross-tenant toegang en het vertrouwen van meervoudige verificatieclaims (MFA) van andere Microsoft Entra-tenants. Dit moet gebeuren in het Microsoft Entra-beheercentrum, onder de standaardinstellingen voor inkomende toegang. Organisaties kunnen hier aangeven dat ze MFA-claims van externe tenants vertrouwen.

De tweede optie is om externe gebruikers uit te sluiten van bepaalde vereisten binnen voorwaardelijke toegang. Deze aanpak vereist echter meer aanpassingen en biedt geen garantie dat alle communicatie probleemloos verloopt.
Belangrijk is dat de tijdelijke oplossing alleen effect heeft op e-mails die een organisatie zelf verzendt. Om ook versleutelde e-mails van andere organisaties correct te ontvangen, moeten ook die verzendende partijen dezelfde aanpassing doorvoeren aan hun Entra-configuratie.