Perplexity lanceert zijn eigen Deep Research-tool dat fungeert als onderzoeksassistent binnen verschillende domeinen.
Het Amerikaanse AI-bedrijf Perplexity AI kondigt zijn nieuwe Deep Research-tool aan, die voor jou “diepgaand onderzoek en analyse” kan uitvoeren. De tool is gratis voor beperkt gebruik, enkel Pro-abonnees krijgen onbeperkte toegang. Perplexity is niet het eerste bedrijf dat met zijn eigen onderzoeksassistent komt aankloppen. OpenAI en Google waren het bedrijf al voor. De Deep Research-tool van Perplexity is nu beschikbaar op het internet en wordt binnenkort uitgerold naar iOS-, Android- en Mac-apps.
Diepgaand onderzoek
Perplexity’s Deep Research heeft naar eigen zeggen twee tot vier minuten nodig voor het werk dat een menselijke expert uren zou kosten. De tool is uitgerust met zoek- en coderingsmogelijkheden waarmee het model iteratief documenten zoekt, leest en redeneert over wat er vervolgens moet gebeuren. Nadat het bronmateriaal geëvalueerd is, schrijft Deep Research een rapport uit, dat nadien als PDF of document geëxporteerd en gedeeld kan worden.
lees ook
Nieuwe AI-tool van OpenAI voert diepgaand onderzoek uit
“Deep Research blinkt uit in domeinen als financiën, marketing en technologie, en is even nuttig als persoonlijk adviseur op gebieden als gezondheid, productonderzoek en reisplanning”, aldus het bedrijf. In het blogbericht staan verschillende voorbeelden van hoe Deep Research binnen deze domeinen gebruikt kan worden.
Gratis tot vijf zoekopdrachten
Gratis gebruikers kunnen tot vijf zoekopdrachten per dag uitvoeren, terwijl dit bij Pro-abonnees oploopt tot 500. Perplexity’s Deep Research-tool is momenteel enkel beschikbaar op het internet, maar zou binnenkort uitgerold worden naar iOS-, Android- en Mac-apps.
Voor wie nieuwsgierig is en de tool alvast wil uitproberen, kan dit doen door te surfen naar perplexity.ai en vervolgens linksonder in het zoekveld op Deep Research te klikken.