Oracle zet volop in op AI in de nieuwe versie van NetSuite.
Oracle heeft een vernieuwing van zijn cloudplatform NetSuite aangekondigd, schrijft SiliconANGLE. De nieuwe versie, NetSuite Next, integreert AI op elk niveau: van een AI-assistent tot autonome workflows en natuurlijke taalzoekopdrachten.
Nieuwe interface en ingebouwde AI-assistent
NetSuite Next krijgt een volledig vernieuwde gebruikerservaring gebaseerd op het Redwood Design System, dat consistent wordt toegepast in Oracle-software. Centraal staat Ask Oracle, een AI-assistent die niet alleen vragen beantwoordt, maar ook als navigatie- en analysetool fungeert.
“Het is niet zomaar een chatbot, het helpt je om door de volledige applicatie en dataset te navigeren,” zegt Craig Sullivan, VP Product Management bij NetSuite. De assistent toont ook uitleg en redenering achter zijn antwoorden, zodat gebruikers begrijpen hoe conclusies tot stand komen.
Slimmere analyses en AI-agenten
Een tweede vernieuwing zijn de narratieve inzichten, waarbij cijfers worden vertaald naar begrijpelijke samenvattingen en aanbevelingen. Daarnaast introduceert Oracle de AI Canvas, een samenwerkingsruimte waarin teams scenario’s kunnen verkennen met behulp van AI. Nieuw zijn ook AI-agenten die taken automatiseren. Dankzij “Autonomous Close” kunnen bedrijven volgens Oracle hun financiële afsluitingen in slechts enkele dagen afronden.
SuiteCloud en AI-koppelingen
Via het vernieuwde SuiteCloud-platform kunnen ontwikkelaars eigen AI-modellen koppelen of zelf agenten bouwen via de nieuwe SuiteAgent-frameworks. De AI Connector Service gebruikt open standaarden zoals het Model Context Protocol (MCP) om externe modellen veilig te verbinden met NetSuite-data.
Voor SaaS-bedrijven lanceert Oracle NetSuite Subscription Metrics, waarmee CFO’s en CRO’s realtime zicht krijgen op omzet, retentie en groei. Het dashboard bevat AI-gegenereerde rapportages en visualisaties. Deze functie is nu zonder extra kosten beschikbaar voor NetSuite-klanten. In de komende 12 maanden volgen er meer AI-functies.