NTT Data lanceert Smart AI Agent met oog op stevige omzetstijging

NTT Data lanceert Smart AI Agent met oog op stevige omzetstijging

NTT Data lanceert met zijn Smart AI Agent een AI-oplossing die bedrijven helpt generatieve AI te implementeren. Eén van de voornaamste doelen van de oplossing is de realisatie van een omzet van 2 miljard dollar tegen 2027.

NTT Data lanceert Smart AI Agent. Dat is een AI-oplossing die bedrijven moet helpen generatieve AI sneller te implementeren en workflows te optimaliseren. Het bedrijf verwacht met deze tool tegen 2027 een omzet van 2 miljard dollar te genereren.

De Smart AI Agent automatiseert complexe workflows door taken autonoom op te halen, te organiseren en uit te voeren. Dit stelt medewerkers in staat om repetitieve processen over te laten aan de AI-agent, waardoor ze zich kunnen richten op strategisch werk. NTT Data ziet hierin een kans om de efficiëntie in verschillende sectoren te verbeteren en bedrijven te ondersteunen bij de evaluatie en inzet van generatieve AI-toepassingen.

De implementatie van AI als autonome agent door NTT Data is niet nieuw. Het oog van de AI-hypestorm bevindt zich op dit moment boven agents. Een agent is een bot of automatisering binnen een IT-systeem die werkt op basis van AI-algoritmes. Salesforce probeert AI-agents als concept erg naar voren te schuiven, maar wordt daarbij gevolgd door zowat alle grote technologiebedrijven.

Resultaten

De AI-oplossing toont nu al resultaten in specifieke industrieën, aldus NTT Data. Zo helpt de tool bij het verbeteren van DevOps-data-analyse in de auto-industrie, het optimaliseren van rapportageprocessen in de financiële sector en het versnellen van marketingcycli in de energiesector.

De Smart AI Agent beschikt over verschillende capaciteiten, in lijn met wat typisch is voor agents vandaag:

  • Taakplanning: Automatiseren van complexe workflows door taken op te delen in overzichtelijke stappen.
  • Samenwerking tussen AI-agents: Het coördineren van meerdere agents voor meer efficiëntie.
  • Retrieval-Augmented Generation (RAG): Contextuele zoekopdrachten in interne data voor betere resultaten.
  • Agent Ops: Genereren van validatiegegevens voor het optimaliseren van operationele processen.
  • User-in-the-Loop (UITL): Vanaf maart 2025 wordt gebruikersfeedback ingezet om workflows autonoom te verbeteren.

De oplossing is ontworpen voor integratie in zowel publieke als private cloudomgevingen. Zo is ze geschikt voor bedrijven die prioriteit geven aan vertrouwelijkheid en compliance.

NTT Data rolt de Smart AI Agent eerst uit in de VS, China en Europa. Wereldwijde beschikbaarheid volgt op een later moment. Het bedrijf positioneert de tool niet alleen als een middel om bedrijfsprocessen te optimaliseren, maar ook als een oplossing voor het aanpakken van wereldwijde personeelstekorten. Door repetitieve taken te automatiseren, kunnen medewerkers zich richten op activiteiten met meer toegevoegde waarde.

Meer omzet

Het valt op dat NTT Data bij de lancering niet alleen naar de capaciteiten verwijst, maar ook de voorziene omzet. Twee miljard dollar is veel op een totaalomzet van 30 miljard dollar voor NTT Data in totaal. De focus op centen is normaal voor een groot bedrijf, maar de expliciete vermelding bij de aankondiging valt op.

Vermeldingen van AI zorgen echter voor enthousiasme en NTT Data wil duidelijk meesurfen op die golf. Bovendien krijgen investeerders soms torenhoge verwachtingen bij AI-oplossingen die dan niet ingelost raken. NTT Data probeert zo’n situatie te voorkomen door zelf al het omzetdoel te definiëren.