De nieuwe chat- en kanaalervaring in Microsoft Teams is vanaf nu beschikbaar voor commerciële gebruikers.
In oktober 2024 maakte Microsoft een nieuwe chat- en kanaalervaring in Teams bekend. Na maanden van uitgebreide tests, zijn de nieuwe functies klaar voor de buitenwereld. De vernieuwde Teams-ervaring is nu algemeen beschikbaar voor commerciële gebruikers. De functionaliteiten worden uitgerold naar klanten in de Government Clouds en andere clouds.
Chat- en kanaalervaring
“De nieuwe ervaring is ontworpen om standaard eenvoudig te zijn, zodat iedereen op de hoogte kan blijven van wat belangrijk is”, vertelt Noga Ronen, Senior Product Marketing Manager voor Microsoft Teams, in een blogbericht. De update richt zich op twee kernpunten: het bijhouden van de werkstroom en het verminderen van fragmentatie in communicatie. Gebruikers kunnen nu eenvoudiger hun gesprekken beheren en sneller reageren op belangrijke berichten, zowel in private chats als in kanalen.

De nieuwe ervaring biedt verschillende tools om de gebruikersinterface te optimaliseren. Zo kunnen berichten worden gefilterd op vermelding (@mentions), ongelezen berichten of kanalen. Dit maakt het eenvoudiger om snel op de hoogte te blijven van de belangrijkste communicatie zonder belangrijke berichten te missen. Ook kunnen gebruikers hun gesprekken in secties organiseren, bijvoorbeeld per project of onderwerp, en kunnen ze de volgorde van hun gesprekken aanpassen voor een overzichtelijker werkgebied.
Beter organiseren
Met de update kunnen gebruikers hun Teams- en kanalenlijst flexibeler beheren. Zo is het mogelijk om kanalen in een lijstweergave weer te geven, waardoor het makkelijker wordt om de laatste berichten te volgen. Ook kunnen secties worden samengevouwen of uitgebreid, afhankelijk van de behoefte van de gebruiker, wat de navigatie vereenvoudigt.


Op mobiele apparaten biedt de nieuwe ervaring extra instellingen om de lay-out aan te passen aan de voorkeuren van de gebruiker. Dit maakt het makkelijker om op kleinere schermen efficiënt te blijven werken, met onder andere meldingsinstellingen die kunnen worden aangepast voor een betere controle over de communicatie.
De nieuwe chat- en kanalenervaring is inmiddels beschikbaar voor de meeste Teams-gebruikers en zal in de komende weken verder uitgerold worden.