Microsoft tovert Windows 10 om tot reclamebord voor nieuwe laptops

Microsoft toont sommige gebruikers van Windows 10 schermvullende advertenties voor nieuwe Surface-laptops.

Wie Windows 10 gebruikt, krijgt van Microsoft mogelijk schermvullende advertenties te zien voor Windows 11-computers uit de eigen Surface-reeks. De reclame is de meest opvallende tot nu toe, en verschijnt in aanloop naar het einde van de ondersteuning voor Windows 10 in oktober 2025.

In de advertenties, die door gebruikers op X gedeeld worden, wijst Microsoft erop dat je moet plannen voor het einde van Windows 10, en meer kan doen met een Windows 11-computer. Wie doorklikt, komt bij een reclamewebsite uit die doorlinkt naar Windows 11-computers. De advertenties gebruiken beelden van de Surface-computers van Microsoft zelf en nemen het volledige scherm in beslag.

https://twitter.com/femceIs/status/1858314837845229737

Dat Microsoft gebruikers waarschuwt voor het einde van de ondersteuning van het OS volgend jaar, is op zich niet zo erg. Microsoft zal het besturingssysteem dan een decennium lang ondersteunt hebben. Wanneer de beveiligingsupdates stoppen, is het onveilig om Windows 10 nog langer te gebruiken.

E-waste

Het probleem bij de stap van Windows 10 naar Windows 11 is echter dat gebruikers oudere systemen niet meer kunnen upgraden. Microsoft blokkeert dergelijke upgrades kunstmatig voor systemen ouder dan 2018 zonder TPM 2.0-chip, al is die niet echt noodzakelijk voor Windows 11. Dat impliceert dat een heleboel Windows 10-systemen die in theorie perfect in staat zijn om Windows 11 te draaien, vanaf oktober 2025 op de e-waste-stapel terechtkomen.

https://twitter.com/JustinWhang/status/1859033492367307108

Gebruikers van dergelijke toestellen wil Microsoft met de advertenties aanmoedigen om geld uit te geven aan een nieuwe computer. Dat ze voor 30 dollar per jaar toch nog extra ondersteuning voor Windows 10 kunnen kopen, vermeldt Microsoft niet.

De agressieve manier waarop Microsoft reclame maakt, valt evenmin in goede aarde. Eerder dit jaar lanceerde Redmond al een campagne om systemen te upgraden, gericht op zakelijke gebruikers. Ook die advertenties namen het scherm over.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.