Google lijkt klaar om een nieuw ontwerp voor de desktop-homepagina van Search uit te rollen, met onder andere de toevoeging van Discover.
Het ontwerp van de Google-zoekmachine is in dertig jaar tijd nauwelijks veranderd. Af en toe doet Google iets geks met zijn logo om een actuele gebeurtenis of historisch figuur in de verf te zetten, maar het basisontwerp blijft hetzelfde: een Google-logo met daaronder een zoekbalk. Google staat op het punt om de homepagina van de zoekmachine grondig onder handen te nemen.
Een nieuw ontwerp werd getoond tijdens een evenement in Madrid, ontdekte Search Engine Roundtable. Met de toevoeging van Discover zal de homepagina van Google Search een stuk drukker worden. De Discover-feed is al jaren een gekende feature op Android-telefoons en Google wil dit nu naar desktop brengen. In Discover krijg je een selectie van nieuwsartikelen te zien waarvan Google, op basis van je webhistoriek, denkt dat die interessant voor je zijn.
Naast nieuwsartikelen zal je nog widgets naar keuze kunnen toevoegen voor onder andere het weerbericht en sportuitslagen. Het is nog koffiedik kijken wanneer Google de vernieuwde Search-homepagina uit te rollen. Het nieuwe ontwerp wordt al enkele jaren getest.
AI-zoeken
De grootste verandering die de Google-zoekmachine recent ondergaan heeft, zit niet in het uiterlijk, maar in de zoekresultaten. Eind maart bracht Google de beruchte AI Overviews naar verschillende Europese landen, waaronder ook België. De AI-gegeneerde antwoorden werden vorig jaar gelanceerd door Google, maar de feature gedroeg zich aanvankelijk vreemd. AI-antwoorden verschijnen automatisch in de zoekresultaten en je kan ze niet uitschakelen.
Webbeheerders zijn niet erg blij met de aanpassingen die Google doorvoert. Google Search is een belangrijk kanaal om websitebezoekers te lokken en als AI Overviews het antwoord al geeft, is er voor gebruikers minder stimulans om nog door te klikken naar websites.