Google integreert advertenties in AI Mode

AI Mode in Google Search

De AI Mode van Google krijgt er binnenkort advertenties bij.

Google is gestart met de uitrol van advertenties in AI Mode. De AI-tool is sinds oktober 2025 beschikbaar in België en andere Europese landen en brengt de chatbotervaring naar Google’s zoekmachine. De AI-antwoorden zullen binnenkort vergezeld worden met advertentieblokken onderaan. Google houdt zich wel aan de regels en voegt het label “Gesponsord” toe aan de advertenties die onderaan het AI-antwoord  verschijnen.

Advertenties in AI Mode

Tot op vandaag konden gebruikers de AI-modus in Google Zoeken gebruiken, zonder bestookt te worden met advertenties. Daar lijkt nu verandering in te komen. “Vreemd genoeg lijkt het momenteel maar een klein deel van de gebruikers of zoekopdrachten te zijn dat deze advertenties tonen”, meldt PCWorld.

“In augustus heeft Google merken geïnformeerd over een uitrol in het vierde kwartaal, en het lijkt erop dat de uitrol nu in een geformaliseerde vorm is aangekomen. Het zal interessant zijn om te zien of de advertentieplaatsing ook midden in de antwoorduitvoer wordt geïntegreerd, zoals we zien in het hoofdgedeelte van de zoekresultaten”, dat schrijft Brodie Clark, SEO-specialist, op X.

Gesponsord

Om in regel te zijn met de wetgeving van het land, voegt Google netjes het label “Gesponsord” toe aan de advertenties. De advertentieblokken verschijnen onderaan het antwoord.

lees ook

OpenAI lanceert ChatGPT Atlas: webbrowser met geïntegreerde AI-assistent

Google concurreert al langere tijd met chatbots zoals ChatGPT, maar laat zijn succesvolle webadvertentieformule ook hier niet los.