Microsoft onderzoekt een nieuwe storing in Exchange Online waardoor gebruikers niet kunnen verbinden met hun mailbox in de klassieke Outlook-desktopapp.
De storing (EX1189820) werd maandagochtend bevestigd door Microsoft. Gebruikers in Azië en Noord-Amerika melden dat Outlook geen verbinding kan maken met Exchange-servers of volledig vastloopt tijdens het inloggen. Microsoft zegt actief te werken aan de oorzaak en zegt dat enkel de klassieke versie van Outlook getroffen is. De moderne Outlook en de webapplicatie blijven wel gewoon werken en worden als tijdelijke oplossing aangeraden.
Ook zoekfunctie in Outlook hapert
Er is ook een tweede incident (EX1189768) dat problemen geeft bij de zoekfunctie in de klassieke Outlook. Gebruikers kunnen geen resultaten zien of de beschikbaarheid van collega’s bekijken. Uit de laatste update blijkt dat beide fouten nu zijn samengevoegd onder EX1189768. Het gaat dus om problemen bij: zoeken, beschikbaarheidsoverzicht, verbinding met Exchange Online en het instellen van Out of Office.
Het probleem begon op 19 november 2025, toen hadden sommige gebruikers geen toegang meer tot hun mailbox. Microsoft gaf al snel toe dat de fout bij de backend-infrastructuur lag. Op 25 november meldt Microsoft dat de uitrol van oplossing voor 92 procent is voltooid, en daar zitten we op het moment van schrijven nog steeds.
Reeks storingen vorige weken
Eind oktober zorgde een DNS-storing voor wijdverspreide uitval van Azure- en Microsoft 365-diensten. Begin november kampte Microsoft opnieuw met Teams-, Exchange- en admincenter-storingen door problemen met Entra SSO en MFA.
Microsoft werkt aan een structurele oplossing en belooft verdere updates zodra meer duidelijk is over de oorzaak en het herstel.
