GenAI is passé: SAS ziet verschuiving naar AI-agenten en kwantum

sas innovate
Bron: SAS

Een onderzoek van SAS laat een ‘verschuiving’ in het gebruik van AI-technologie zien. Generatieve AI is ingeburgerd, agentic AI en zelfs kwantum AI zijn in opkomst.

Een nieuw wereldwijd onderzoek van SAS en Coleman Parkes bij marketingafdelingen toont aan dat bedrijven ‘opschuiven’ in het gebruik van AI-technologieën. Vorig jaar was generatieve AI of ‘GenAI’ nog het buzzwoord, maar vandaag klinkt dat al niet meer zo spannend. AI-agenten nemen het over, terwijl volgens SAS de volgende golf van ‘kwantum AI’ al voorzichtig komt kijken.

lees ook

Kwantumkoorts in Orlando: SAS trekt kwantum uit het moeras

Generatieve AI ingeburgerd

Volgens het rapport is generatieve AI intussen deel van het meubilair binnen de marketingindustrie. Waar de technologie vorig jaar vooral werd ingezet om processen te versnellen en kosten te besparen, blijkt uit de nieuwste cijfers dat ze nu ook een duidelijke meerwaarde biedt voor klantrelaties en omzetgroei.

85 procent van de bevraagde marketeers zet generatieve AI actief in, tegenover 75 procent in 2024. 93 procent ziet inmiddels een aantoonbare return on investment. De belangrijkste voordelen zijn betere personalisatie (94 procent), efficiëntere verwerking van grote datasets (91 procent) en tijd- en kostenbesparing (90 procent). De technologie draagt volgens het rapport ook bij aan hogere klantloyaliteit.

Agenten vergroten het verschil

Het rapport wijst ook op de opkomst van AI-agenten, waarbij systemen autonoom beslissingen nemen, leren en processen optimaliseren. Deze toepassingen zitten nog in een vroeg stadium, maar zorgen wel al voor een duidelijke kloof tussen bedrijven die er al op inzetten en organisaties die afwachten. Die conclusies hoeft niet te verwonderen, aangezien SAS zelf ook vol inzet op AI-agenten.

lees ook

“Laat AI geen stille dood sterven in een zoveelste experiment” 

Slechts 21 procent test de technologie momenteel in een live-omgeving. Bij de groep ‘adopters’ zegt 75 procent AI volledig te benutten, tegenover 7 procent bij de ‘observers’. Ook op strategisch vlak is het verschil groot: 63 procent van de adopters heeft een bedrijfsbrede AI-strategie, bij de volgers is dat 25 procent. De verwachting is dat deze verschillen op termijn impact hebben op de concurrentiepositie.

Hier komt kwantum

Hoewel AI-agenten dus nog in de kinderschoenen staan, kan SAS al niet wachten op de volgende ‘golf’ in AI-technologie. Kwantum AI zal er volgens SAS sneller zijn dan we denken. Van de marketeers die al werken met agentic AI verwacht bijna een derde dat kwantum binnen twee jaar invloed heeft op hun werk. Zes procent zegt dat zelfs nu al te ervaren, al is het niet duidelijk op welke manier dan precies.

Vooral in sectoren als de financiële dienstverlening en life sciences zijn er volgens het rapport al toepassingen denkbaar. Denk aan real-time simulaties van klanttrajecten, hyperpersonalisatie op grote schaal en verfijnde voorspellende analyses. Die toepassingen zijn wel pas op brede schaal mogelijk als kwantumcomputers zich betrouwbaar tonen en op een betaalbare manier tot bij organisaties kunnen gebracht worden.