Volgens Anthropic-topman David Amodei is het slechts kwestie van tijd vooraleer artificiële intelligentie de mens voorbijsteekt. Dat zou al over twee jaar het geval kunnen zijn.
Wall Street Journal wist Anthropic CEO David Amodei te strikken voor een interview tijdens het World Economic Forum in het Zwitserse Davos. Amodei blikt in het interview vooruit op de ontwikkeling van de Claude-modellen van het bedrijf en artificiële intelligentie in het algemeen. Technologische vooruitgang zal alleen maar sneller gaan: Amodei voorspelt dat binnen twee à drie jaar artificiële intelligentie het menselijke brein kan voorbijsteken.
“We weten niet precies wanneer het komt, maar ik denk niet dat het veel langer dan 2027 zal duren vooraleer AI-systemen in bijna alles beter zijn dan mensen”, zegt Amodei. Dat zal volgens Amodei gepaard gaan met een volledige herdenking van hoe mensen werk maar ook zichzelf waarderen. “Als we AI-systemen maken die goed genoeg zijn om menselijke arbeid te vervangen, hoe vinden we als mensen dan nog betekenis? Dat zullen we moeten uitzoeken.”
1 miljoen chips
Tot zover de existentiële crisis die ons allen te wachten staat. In het heden sleutelt Anthropic volop aan zijn AI-modellen. Volgens Amodei staat op korte termijn webintegratie en een spraakmodus op de planning en zal Claude een beter ‘geheugen’ krijgen. Het bedrijf is de nodige fondsen aan het verzamelen en heeft met AWS en Google twee techreuzen die maar al te graag hun geldbuidel voor het bedrijf opentrekken.
Hoe slimmer Claude wordt, hoe meer krachtige chips Anthropic nodig zal hebben. Amodei denkt dat er vanaf volgend jaar al minstens een miljoen chips zullen nodig zijn om de AI-modellen aan te drijven.
AGI is marketing
Amodei gebruikt bewust niet de term ‘artificiële algemene intelligentie’ (AGI). Deze term wordt in de wetenschap gebruikt om AI aan te duiden die iedere intellectuele taak op hetzelfde niveau uitvoert als het menselijke brein, maar wordt nu vooral toegeëigend door OpenAI. Amodei vindt dat OpenAI de term heeft uitgehold tot een ‘marketingterm’, zegt hij in een interview aan CNBC.
De Anthropic CEO heeft daar ergens wel een punt. OpenAI probeert AGI al te commercialiseren nog voor het effectief bestaat. Het zou op termijn Microsoft en andere commerciële partners toegang willen geven tot AGI-systemen ten koste van zijn eigen belofte om (te) intelligente systemen nooit te vermarkten. AGI krijgt in de visie van OpenAI meer een economische invulling dan een wetenschappelijke.
lees ook