Fabrikanten zetten GenAI steeds vaker in, maar beleid en infrastructuur schieten tekort

Fabrikanten zetten GenAI steeds vaker in, maar beleid en infrastructuur schieten tekort

Productiebedrijven wereldwijd zetten generatieve AI meer en meer in voor kernprocessen, maar volgens onderzoek zijn ze onvoldoende voorbereid zijn op vlak van infrastructuur, vaardigheden en ethiek.

Productiebedrijven zetten generatieve AI (GenAI) steeds vaker in om processen te optimaliseren, maar botsen op obstakels rond infrastructuur, beleid en vaardigheden. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van IT-dienstverlener NTT Data bij meer dan 500 leidinggevenden in 34 landen. De technologie wordt vooral ingezet voor supply chain management, kwaliteitscontrole en procesautomatisering.

GenAI bereikt productieniveau

Volgens het rapport gelooft 95 procent van de respondenten in concrete efficiëntiewinsten en betere prestaties dankzij GenAI. Vooral de integratie met IoT-data en digital twins verhoogt volgens hen de relevantie van AI-uitvoer en de veerkracht van de toeleveringsketen. In sectoren zoals de auto-industrie verwacht 96 procent dat GenAI een grote impact zal hebben op onderzoek en ontwikkeling.

De meeste bedrijven zetten GenAI intussen in op grotere schaal. Toch blijft het niet bij succesverhalen. Veel organisaties kampen met technische beperkingen: 92 procent van de respondenten noemt verouderde infrastructuur een grote belemmering. Slechts 41 procent zegt over voldoende opslag- en verwerkingscapaciteit te beschikken voor hun GenAI-behoeften.

beleid en vaardigheden

Naast technische obstakels kampen bedrijven met organisatorische uitdagingen. Slechts 47 procent van de productiebedrijven heeft volgens het onderzoek een werkbaar evenwicht gevonden tussen risico’s en waardecreatie bij AI-toepassingen. Minder dan één op vijf beveiligingsverantwoordelijken voelt zich voorbereid op de cybersecurityrisico’s van GenAI.

lees ook

‘Wie vroeg investeert in AI, ziet snel rendement’

Ook op personeelsvlak zijn er knelpunten. Twee derde van de bedrijven signaleert een tekort aan vaardigheden om GenAI effectief te gebruiken. Slechts de helft investeert actief in het bijscholen van medewerkers. Tegelijk geven de meeste respondenten aan dat ze AI zien als een aanvulling op menselijk werk, niet als vervanging.

Het onderzoek toont aan dat generatieve AI ook doorgaans traditionelere productiebedrijven aanspreekt, maar dat die net als andere ondernemingen tegen beperkingen aanlopen. Infrastructuur en ervaring zijn de grootste hordes. Een duidelijke en haalbare strategie is essentieel voor iedere onderneming die AI structureel en veilig wil integreren.