Tijdens Dreamforce herlanceert het communicatieplatform Slack zich als een ‘agentic OS’ waar AI-agenten en menselijke medewerkers samenkomen en -werken.
Slack staat gekend als een ‘zakelijke chatapp’, maar het platform wil veel meer zijn dan dat. Tijdens het Dreamforce-evenement van moederbedrijf Salesforce transformeert Slack zich tot wat het zelf een ‘agentic operating system’ noemt, waarin medewerkers en AI-agenten in één omgeving samenwerken.
lees ook
Salesforce stelt Agentforce 360 voor: bredere variatie op hetzelfde thema
Slack kondigt een reeks nieuwe functies aan die van het platform een centrale plek moeten maken voor alle AI-toepassingen binnen een onderneming. Het doel is om van Slack de plek te maken waar niet alleen mensen, maar ook AI-agenten en data samenwerken.
Door deze stap verandert Slack in een gesprekgerichte interface voor Salesforce-producten zoals Agentforce Sales, IT- en HR Service, en Tableau. Gebruikers kunnen daardoor rechtstreeks in Slack, via natuurlijke taal, data opvragen en acties uitvoeren.
Slimmere Slackbot
Een vernieuwde Slackbot moet als persoonlijke AI-assistent fungeren die veel meer kan dan notificaties en herinneringen sturen. Slackbot zal nu ook documenten voor je kunnen opzoeken, een planning opmaken en je helpen met het organiseren van vergaderingen. Deze slimmere versie van Slackbot wordt intern getest en komt later ter beschikking van Slack-gebruikers.
Daarnaast introduceert Slack de Channel Expert, een altijd beschikbare agent die vragen binnen een kanaal beantwoordt op basis van eerder gedeelde informatie. Deze functies zijn bedoeld om medewerkers direct toegang te geven tot kennis en om repetitieve taken te verminderen.
Agenten overal
Slack breidt ook zijn ontwikkelplatform uit om externe AI-agenten beter te ondersteunen. Met de nieuwe Real-Time Search API en het Model Context Protocol (MCP) kunnen ontwikkelaars agenten toevoegen die de context van gesprekken begrijpen. Dit maakt het mogelijk om beter afgestemde antwoorden te geven of automatisch handelingen uit te voeren.
Partners als OpenAI, Anthropic, Google, Perplexity, Dropbox, Notion en anderen bouwen reeds AI-agents die rechtstreeks binnen Slack werken. Zo integreert OpenAI zijn ChatGPT en Codex in Slack, terwijl Google met zijn Agentspace-oplossing inzichten aanreikt op basis van Slack-data.
Tot slot biedt Slack ook nieuwe zoekmogelijkheden binnen en buiten het platform. De zoekfuncties zullen onder meer Gmail en Outlook ondersteunen. Slack wil zich hiermee positioneren als centraal werkplatform waar alle tools, data en AI-agenten samenkomen. Door alles in één omgeving te brengen, wil het bedrijf de versnippering van werk tegengaan en de samenwerking tussen mens en AI optimaliseren.