Salesforce lanceert op zijn jaarlijkse Dreamforce-conferentie in San Francisco Agentforce 360. Onder die noemer combineert de CRM-specialist zijn AI-gerelateerde diensten in één platform.
Het is een jaar geleden dat Salesforce op Dreamforce Agentforce lanceerde. Agentforce was toen een platform om AI-agenten te integreren binnen de bedrijfsomgeving. Vandaag zijn we iets meer dan een jaar verder en introduceert Salesforce op een nieuwe Dreamforce Agentforce 360.
Versiesprongen
Dat betekent niet dat Agentforce iedere dag sinds vorig jaar een nieuw versienummer kreeg, maar het scheelde niet veel. Na Agentforce 2, 2dx en 3 gaat Salesforce nu al in met Agentforce 360, dat alomtegenwoordigheid moet uitstralen.
Agentforce is nochtans nog steeds een platform om AI-agenten te integreren binnen de bedrijfsomgeving, net zoals in het begin. Sinds de lancering heeft Salesforce het platform incrementeel verbetert. Zo is de achterliggende Atlas reasoning engine verbeterd, kwam er meer integratie in workflows en verbeterde Salesforce deze zomer nog interoperabiliteit en beheer.
Vier pijlers
Voor Agentforce 360 bouwt Salesforce op vier pijlers:
- Het Agentforce 360-platform zelf: dit gevat de basiscapaciteiten om AI-agenten te bouwen en uit te rollen, inclusief vanuit een AI-gestuurde ontwikkelomgeving.
- Data 360: dit is de datalaag. Hier verbindt Salesforce de data waarmee de AI-agenten werken. Denk aan een rebranding van de data cloud in AI-context, maar ook meer dan dat. Salesforce biedt met Tableau Semantics immers een consistent datamodel en werkt samen met onder andere Databricks en Snowflake.
- Customer 360-apps: onder Customer 360 stopt Salesforce al verschillende jaren zijn applicatie-aanbod. Het bedrijf wil daarmee aanstippen dat het CRM ontgroeid is, en de hele bedrijfsvoering kan ondersteunen met zijn portfolio. Salesforce integreert conversatie-agenten in al zijn apps, waaronder Marketing, Service en Commerce.
- Slack: Salesforce noemde Slack eerder al het digitale hoofdkwartier. Het bedrijf ziet de communicatietool als een hub die tot interface dienst voor zowel conversaties tussen mensen onderling, als tussen mensen, data en AI.
Integratie vs. marketingverhaal
Agentforce 360 is zowel een grote stap als een puur marketingverhaal. Langs de ene kant lanceert Salesforce hier een belangrijk platform. Heel wat bedrijven hebben interesse in AI, maar niet in kostelijke en complexe implementaties. Salesforce koppelt alles wat gekoppeld moet worden om AI optimaal te kunnen inzetten binnen het platform.
lees ook
Salesforce lanceert Agentforce: AI die redeneert
Dat is een meerwaarde voor klanten die al diep in het Salesforce-ecosysteem zitten. Zij kunnen nu autonome AI-agenten op hun data loslaten, gewoon door te omschrijven wat ze willen in een AI-gestuurde ontwikkeltool (als die zoals beloofd werkt).
Langs de andere kant bouwt Salesforce hier verder op wat het afgelopen jaar (en de vele jaren daarvoor met Einstein) al heeft ontwikkeld. De belofte van Agentforce 360 is eigenlijk dezelfde als die van Agentforce (1.0) vorig jaar. Een jaar aan maturiteit heeft voor meer integraties binnen Salesforce gezorgd, en het marketingdepartement de tijd gegeven om het resultaat netjes te verpakken.
Concrete vernieuwing
Er zitten wel wat echte nieuwigheden in deze nieuwste Update van Agentforce. Zo is er Agent Script, waarmee gebruikers AI-agenten beter kunnen optimaliseren voor ‘als/dan’-scenario’s. Dat draagt bij aan de voorspelbaarheid van agenten wanneer die binnen een rigide kader moeten functioneren. Deze functie komt in november naar de markt.

Agentforce Builder staat eveneens voor november gepland, en laat je toe in natuurlijke taal agenten te bouwen en uit te rollen, zonder extra configuratie. Deze tool bouwt voort op Agent Builder en het pas geïntroduceerde Agentforce Vibes.
Salesforce geloofd in ieder geval in de kracht van AI-agenten en ook van klanten hoorden we al dat de eenvoudige en geïntegreerde implementatie wordt geapprecieerd. Daar zet Salesforce met Agentforce 360 verder op in: AI-agenten zijn voortaan alomtegenwoordig.