Google lanceert Agentspace: Gemini met bedrijfsdata en acties

Google lanceert Agentspace. Dat is een oplossing die Gemini op een veilige manier met bedrijfsdata combineert, kan zoeken, en acties kan ondernemen.

Google introduceert Agentspace. Agentspace is een oplossing op maat van bedrijven, waarin Google zijn Gemini-LLM combineert met de eigen zoektechnologie, bedrijfsdata, en de capaciteit om acties te ondernemen.

In feite gaat het om een iets uitgebreidere versie van Gemini, maar de evolutie van AI wordt niet alleen gestuurd door feitelijke vooruitgang maar ook door buzzwoorden. Deze periode moet iedere update voor een AI-capaciteit schijnbaar ‘agent’ in de naam hebben, en Google wil niet achterblijven.

Redeneren via prompts en bedrijfsdata

Agentspace werkt nog steeds op basis van prompts in natuurlijke taal, maar is in staat verder door te redeneren op de prompts. De AI-oplossing kan in bedrijfsdata op zoek gaan naar relevante informatie, waar die ook staan. Zo kunnen werknemers met een enkele prompt alle relevante informatie naar de voorgrond halen, zonder dat ze daarbij manueel door verschillende systemen moeten zoeken. Agentspace werkt met gestructureerde en ongestructureerde data, ook wanneer documenten in verschillende talen beschikbaar zijn.

Google geeft aan dat Agentspace bij lancering gekoppeld kan worden aan onder andere Confluence, Jora, Microsoft SharePoint, ServiceNow en het eigen Google Drive. Agentspace en Gemini 2.0 zitten ook in het nieuwe NotebookLM Plus, dat in early access beschikbaar is.

Agents

Google Agentspace integreert ook met systemen en API’s om zo op vraag van een gebruiker acties te ondernemen. Met low-code-oplossingen zullen werknemers workflows kunnen automatiseren, en die automatiseringen dan inzetten via de Agentspace -interface. Google toont een demo waarin Agentspace tickets van Jira samenvat en op basis daarvan een mail stuurt via Outlook, en een ander voorbeeld waarin de tool helpt een uitgaverapport op te stellen.

Google maakt zich sterk dat Agentspace relevant is voor alle profielen binnen een onderneming. De oplossing kan volgens het bedrijf:

  • Software-ingenieurs helpen (maar dat konden Gemini en andere AI-tools ook al);
  • Marketeers bijstaan (zoals voordien, maar nu met snellere toegang tot bedrijfsdata);
  • Analysten helpen om trends te zien (opnieuw door de koppeling van bedrijfsdata);
  • HR-specialisten bijstaan (met automatiseringen, voor bijvoorbeeld onboarding).

Google hamert erop dat Agentspace veilig is, met controleerbare toegang tot de bedrijfsdata en garanties voor compliance. Agentspace is in early access beschikbaar.

Agentspace, Agentforce en Copilot

Bovenstaande klinkt misschien niet zo nieuw. Om te beginnen doet de naam (vermoedelijk niet toevallig) sterk denken aan Agentforce van Salesforce. Agentforce, aangekondigd op Dreamforce, vervult een gelijkaardige rol maar dan in het Salesforce-ecosysteem. Verder valt het nog op dat functionaliteit waarmee Google uitpakt, doet denken aan de Copilot-integraties van Microsoft. Copilot in combinatie met Power Apps brengt AI en automatisering bijvoorbeeld al samen.Alleen heeft Microsoft die functionaliteit een naam gegeven voor het woord ‘agent’ een hype werd.

Eén ding is wel duidelijk: waar LLM-gebaseerde AI vorig jaar nog passief moest bijstaan, is de trend intussen verschoven naar activatie. AI moet aanwezig zijn in meerdere (of liefst alle) systemen, op een veilige manier, en daar overweg kunnen met complexe prompts. Bovendien moeten gebruikers volgens Google, Salesforce en Microsoft in staat zijn om eenvoudige taken minstens in gang te zetten via de LL-interface. Agentspace past perfect binnen die trend.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.