Avaya schopt klanten met minder dan 200 licenties buiten

avaya schopt klanten buiten

Avaya heeft een duidelijke boodschap voor klanten van het AXP-callcenterplatform: neem minstens 200 licenties af of vertrek. Het bedrijf is niet meer geïnteresseerd in kleine garnalen.

Er gaat het een en ander veranderen voor Avaya AXP, een ‘SaaS-callcenter’ dat bedrijven kunnen gebruiken voor communicatie met hun klanten. Avaya herschikt het portfolio en legt een minimale limiet van 200 licenties op. De aanpassingen gaan in op 30 juni.

Klanten met minder dan 200 licenties hebben drie opties: ofwel moeten ze licenties bijkopen om aan het minimum te voldoen, ofwel worden ze vriendelijk verzocht hun contract te beëindigen. Avaya zegt als alternatief ‘aanvullende innovatieve cloud- en on-premise oplossingen te bieden voor een naadloze migratie van klanten’, zonder daar enige bijkomende informatie over te geven.

Verder krijgen de verschillende bundels in het AXP-portfolio een nieuwe naam en worden enkele functies geschrapt, waaronder het maken van stemopnames en een integratie met X. Avaya is niet het eerste en zal ook niet het laatste bedrijf zijn dat zich niet meer wil verbinden met het platform van Elon Musk.

Op zijn Broadcoms

Sinds eind vorig jaar heeft Avaya een nieuwe CEO, Patrick Dennis. Zijn voorganger Alan Masarek gaf in september de fakkel door, nadat hij de doorstart van het bedrijf na het tweede faillissement in 2023 leidde. Nieuwe bazen, nieuwe wetten voor Avaya, want de nieuwe CEO houdt zich niet in. Avaya snoeide in het personeelsbestand, vooral de Europese afdelingen werden ‘disproportioneel zwaar’ getroffen, en de focus werd gelegd op het bedienen van de 1.500 grootste klanten.

Dennis hanteert het ‘draaiboek’ van Broadcoms CEO Hock Tan, die de grove borstel haalde door het VMware-portfolio om de klanten die het meest in het laadje brengen beter te bedienen. ‘Kleinere’ bedrijven worden met duurdere contracten opgezadeld of, in geval van Avaya-klanten, brutaal van een dienst geschopt waar ze voor betalen. De onvrede nemen de CEO’s er graag bij.

lees ook

Avaya schopt klanten met minder dan 200 licenties buiten