De opkomst van AI verandert wereldwijd de manier waarop mensen werken, en dat heeft zijn effect op de economie en arbeidsmarkt. Die effecten zullen de komende jaren steeds zichtbaarder worden.
Onderzoekers van Anthropic hebben een ‘Economic Index’ gelanceerd, een initiatief dat gericht is op het begrijpen van de effecten van AI op arbeidsmarkten en de economie over een verloop van tijd. Het eerste rapport van die Index is gebaseerd op miljoenen gesprekken met Claude.ai. Dankzij dat rapport krijgen we een duidelijk beeld over hoe AI wordt geïntegreerd in het moderne werkleven.
In welke sectoren wordt AI het meest gebruikt?
Onderzoek wijst uit dat AI het vaakst wordt gebruikt in softwareontwikkeling en technische schrijftaken. Ongeveer 37 procent van de use cases en beroepen valt onder de categorie ‘Computer en Wiskunde’, zoals softwareontwikkelaars en data-analisten. Vooral het ontwikkelen en onderhouden van applicaties en websites wordt vaak met behulp van AI gedaan. De op een na hoogste beroepscategorie is ‘Kunst en Media’, goed voor zo’n 10 procent. Onder die categorie staan beroepen als copywriters, schrijvers en redacteurs.
Het valt op dat AI het populairst is in creatieve of technische sectoren, waar men vaak kritisch moet denken of programmeren. De meer fysieke beroepen daarentegen tonen minimaal AI-gebruik, wat ergens ook niet onlogisch is. AI-systemen werken op basis van tekstprompts, en kunnen (voorlopig) nog een fysieke taken uitvoeren.

AI wordt het meest gebruikt wordt door werknemers met een hoger dan gemiddeld loon en met een bachelordiploma, zoals softwareontwikkelaars. Beroepen met zeer lage (restaurantmedewerkers, kappers) en zeer hoge lonen (advocaten, chirurgen) tonen laag AI-gebruik.
Hoe wordt AI toegepast?
De manier waarop AI gebruikt wordt, hangt van de taak af die moet worden uitgevoerd. In de meeste gevallen is er sprake van ‘augmentatie’, ofwel het samenwerken met AI. Augmentatie is goed voor 57 procent van de AI-interacties met Claude en wordt veel gebruikt in complexe softwareontwikkeling, marketingstrategie, en wetenschappelijk onderzoek. Dan gaat het over feedback geven op een tekst of complexe code ontcijferen
Aan de andere kant hebben we ‘automatisering’, dat de overige 47 procent beslaat. Bij automatisering voert AI zelfstandig taken uit, en wordt het meest gebruikt bij contentgeneratie, standaard zakelijke communicatie en eenvoudige programmeertaken. De AI schrijft dan bijvoorbeeld zelf een technische handleiding uit of programmeert een simpele applicatie.
Hoewel automatisering de productiviteit kan verhogen, blijkt uit het onderzoek dat AI vaak onderdeel blijft van een mensgerichte workflow. Zelfs bij geautomatiseerde processen blijft menselijke tussenkomst nodig om zaken te controleren en aan te passen.

Tot slot worden de verschillende Claude-modellen ook gebruikt voor bepaalde taken. Zo wordt Claude 3.5 Sonnet meer gebruikt voor programmeertaken en technische ontwikkeling, terwijl Claude 3 Opus meer dienstdoet voor creatieve en educatieve taken.
Conclusie
De impact van AI is voorlopig nog klein, maar er zijn toch al trends zichtbaar die de arbeidsmarkt op korte termijn flink door elkaar kunnen schudden. AI wordt het meest gebruikt in softwareontwikkeling en schrijven, waar ongeveer 36 procent van de beroepen AI inzet voor ten minste een kwart van hun taken. AI-tools helpen organisaties niet alleen door taken te automatiseren (43%), maar ook door mensen te ondersteunen in hun werk (57%).
De combinatie van automatisering en samenwerking zal naar verwachting steeds belangrijker worden, en toont bovendien ook aan dat AI eerder een ondersteunende rol zal aannemen in plaats van een volledig vervangend systeem te worden.
Anthropic zal in de toekomst meer van dit soort onderzoeken uitvoeren om de maatschappelijke en economische veranderingen door AI bij te houden.