Adobe heeft de lancering van Experience Platform Agent Orchestrator aangekondigd, waarmee bedrijven AI-agenten kunnen inzetten om klantinteracties en marketingworkflows te optimaliseren.
Ieder zichzelf respecterend technologiebedrijf moet vandaag mee zijn met de hype rond AI-agenten. Dat AI-agenten een belangrijk thema zijn tijdens Adobes conferentie in Las Vegas, hoeft niet te verbazen. De aankondiging van de dag is de nieuwe Agent Orchestrator.
lees ook
Adobe’s Acrobat AI-assistent kan nu contracten beoordelen
De Adobe Experience Platform Agent Orchestrator, probeer dat eens vijf keer na elkaar uit te spreken, biedt bedrijven de mogelijkheid om AI-agenten te orkestreren. Het doel is om de AI-agenten rechtstreeks met klanten te laten communiceren en dagelijkse taken binnen Adobe-applicaties en externe ecosystemen kunnen ondersteunen. Dit nieuwe product is gebaseerd op het Adobe Experience Platform, dat bedrijven helpt bij het integreren van real-time data en inzichten om klantbelevingen te verbeteren.
Tien AI-agents voor de prijs van één
Met de Agent Orchestrator kunnen bedrijven AI-agenten ontwerpen en beheren die werken op basis van een diepgaande kennis van de data, content en klantgegevens binnen de organisatie. De nieuwe tool maakt het mogelijk om op data gebaseerde klantbelevingen te leveren. Adobe introduceerde een tiental voorgemaakte AI-agenten die bedrijven helpen bij het beheren van taken zoals het verbeteren van websites, het genereren van content, en het verfijnen van doelgroepen.

Bij de lancering zal Agent Orchestrator over deze tien kant-en-klare agents beschikken:
- Account qualification agent: Ondersteunt B2B-doelstellingen door nieuwe kansen te evalueren en te bevorderen om de salespipeline op te bouwen en belangrijke leden van een koopgroep te betrekken.
- Audience agent: Analyseert cross-channel engagementdata om waardevolle doelgroepsegmenten te creëren en te optimaliseren, die vervolgens kunnen worden geactiveerd voor grootschalige personalisatiecampagnes.
- Content production agent: Helpt marketeers te schalen door content te genereren en samen te stellen op basis van een briefing, met inachtneming van vooraf gedefinieerde merkrichtlijnen
- Data insights agent: Vereenvoudigt en breidt het proces uit van het afleiden van inzichten uit signalen binnen een organisatie om klantbelevingen te visualiseren, voorspellen en herstellen.
- Data engineering agent: Ondersteunt grootschalige datamanagementtaken zoals data-integratie, opschoning en beveiliging.
- Experimentation agent: Stelt teams die verantwoordelijk zijn voor personalisatie-initiatieven in staat om nieuwe ideeën te onderzoeken en te simuleren, impactanalyses uit te voeren en verbinding te maken met applicaties om actieve experimenten te stimuleren.
- Journey agent: Stelt teams in staat om cross-channel ervaringen efficiënt te orkestreren door taken aan te sturen op het gebied van ideevorming, analyse en optimalisatie van klanttrajecten.
- Product advisor agent: Ondersteunt merkbetrokkenheid via productervaringen die zijn afgestemd op individuele voorkeuren en eerdere aankopen.
- Site optimization agent: Biedt continue ondersteuning om performante merkwebsites te realiseren door automatisch problemen te detecteren, aan te bevelen en op te lossen om de klantbetrokkenheid te verhogen.
- Workflow optimization agent: Realiseert productiviteitswinst en ondersteunt cross-team samenwerking door de status van lopende projecten te monitoren, goedkeuringen te stroomlijnen en workflows te versnellen.
Een andere tool binnen het AI-agentenplatform van Adobe is de Brand Concierge, die tekst-, spraak- en beeldinteracties gebruikt om klanten te ondersteunen bij het maken van aankoopbeslissingen. De Brand Concierge kan zowel in een B2C- als B2B-context ingezet worden. Met deze nieuwe tools wil Adobe bedrijven in staat stellen om klantbelevingen op schaal te verbeteren en te personaliseren.
lees ook