Yahoo werkt aan zijn eigen browser en toont interesse in een overname van Google Chrome.
Yahoo, ooit marktleider in zoekmachines, bevestigde tijdens een hoorzitting in het proces tegen Google dat het sleutelt aan een eigen browser en dat het “geïnteresseerd is in een overname van Chrome” als die kans zich voordoet.
Adresbalk is belangrijker dan zoekbalk
CEO Brian Provost benadrukt het belang van webbrowsers: volgens hem gebeurt 60 procent van alle zoekopdrachten via een browser, vaak zoeken mensen zelfs rechtstreeks via de adresbalk. “Chrome is de belangrijkste speler op het web,” zegt hij. Volgens Yahoo zou de overname van Chrome zijn marktaandeel in zoek onmiddellijk kunnen verdubbelen, van drie naar meer dan tien procent. Hij stelt dat Yahoo lopende gesprekken voert met andere bedrijven over de aankoop, maar noemt geen namen.
Wie biedt het meest?
Het Amerikaanse ministerie van Justitie wil Google opbreken vanwege machtsmisbruik op de zoekmarkt. Het opvallendste voorstel is om Chrome te verkopen, omdat de browser een oneerlijke voorsprong geeft aan Google Search en zo concurrentie ondermijnt. Ook OpenAI heeft interesse getoond in een overname. DuckDuckGo liet weten dat het die overname financieel niet aankan, schrijft The Verge.
Yahoo zelf ontwikkelt intussen een eigen browser, een traject dat volgens Provost zes tot negen maanden zal duren. Een overname van Chrome zou dat proces in een stroomversnelling brengen. Yahoo-eigenaar Apollo Global Management zou enkele miljarden kunnen voorzien om de deal te financieren.
Of Google zijn geliefde browser uiteindelijk van de hand moet doen en wie ermee aan de haal gaat, is voorlopig nog koffiedik kijken.
lees ook