Snowflake lonkt naar Crunchy Data en PostgreSQL

snowflake ceo sridhar ramaswamy
Snowflake Summit 2025 held at the Moscone Center in San Francisco, CA on June 2, 2025. (Photo by Alive Coverage for Snowflake)

Snowflake heeft een akkoord bereikt om Crunchy Data over te nemen. Via Crunchy Data wil Snowflake de poort naar PostgreSQL open te breken.

Naast nieuwe productaankondigingen heeft Snowflake ook overnamenieuws tijdens zijn Summit in San Francisco. CEO Sridhar Ramaswamy kondigt de intentie van Snowflake aan om Crunchy Data over te nemen, een aanbieder van PostgreSQL-diensten op maat van enterprises. De overname wacht nog op goedkeuring van regulatoren, maar bij Snowflake toont men zich optimistisch over een goede afloop.

Een eerste gezamenlijke product met Crunchy Data wordt eveneens al voorzichtig aangekondigd. Snowflake Postgres zal binnenkort in publieke preview verschijnen. Tot de overname volledig rond is, zullen de bedrijven als aparte entiteiten opereren.

Snowflake en Postgres

Snowflake benadrukt dat Snowflake Postgres een aanvulling vormt op zijn bestaande aanbod, dat analytische en transactionele data samenbrengt in één omgeving. Waar het Unistore-platform van Snowflake de nadruk legt op gecombineerde dataworkloads, zal Snowflake Postgres zich vooral richten op transactionele toepassingen die PostgreSQL-compatibiliteit vereisen.

Snowflake wil bedrijven een volledig beheerde PostgreSQL-oplossing bieden die geschikt is voor het bouwen van AI-applicaties binnen omgevingen met hoge eisen rond beveiliging, naleving en schaalbaarheid. De nieuwe dienst richt zich op bedrijven die PostgreSQL gebruiken voor operationele data en tegelijk willen profiteren van AI-functionaliteit binnen het Snowflake-platform.

Daar was volgens Christian Kleinerman, EVP Product bij Snowflake, grote vraag naar. PostgreSQL is één van de grootste opensource databaseservers die bestaat. “Er zit een grote gemeenschap achter. Klanten hebben ons bijna gesmaakt om compatibiliteit te voorzien. Met dit nieuwe aanbod komen we klanten tegemoet waar ze zijn en bieden we keuze, zonder klanten te overweldigen”.