Microsoft ziet de gebruikscijfers van zijn dataplatform Fabric stijgen.
Microsoft ziet snelle adoptie van zijn dataplatform Fabric, dat intussen door 21.000 bedrijven wereldwijd wordt gebruikt. Dat betekent dat Microsoft-partners als Snowflake en Databricks ook concurrenten kunnen worden.
Breed aanbod wint terrein
Volgens Arun Ulag, hoofd van Microsofts dataproducten, is het brede aanbod van Fabric een belangrijke troef. “Er is letterlijk geen ander product dat zo compleet is,” zegt hij. Fabric bundelt onder meer Power BI en dataverwerkingstools onder één vlag, wat organisaties toelaat om data-inzichten te centraliseren.
Snowflake en Databricks blijven voorlopig partners van Microsoft via integratie met Azure, maar ze worden tegelijk ook steeds meer concurrenten. Databricks, dat veel inkomsten haalt uit Azure-klanten, weigerde commentaar. Snowflake benadrukt dat hun producten complementair zijn, maar zegt tegelijk dat Google momenteel de grootste dreiging vormt.
Concurrentie of samenwerking?
Microsoft vermeldde Databricks vorig jaar voor het eerst als directe concurrent in zijn jaarverslag. Ulag noemt ook MongoDB als uitdager. “We concurreren, maar we werken ook samen. Dat geeft klanten meer keuze.”
Snowflake-topman Mike Scarpelli erkende eerder dit jaar dat Fabric op termijn een serieuze bedreiging kan vormen, “als Microsoft het goed krijgt.” Hij zegt ook dat zijn producten uniek zijn, want “als de hyperscalers konden doen wat wij doen, we nu niet zouden bestaan”.