IBM wil nog dit kwartaal een percentage van zijn wereldwijde personeelsbestand ontslaan. Duizenden banen komen zo op de tocht.
IBM wil nog dit kwartaal zijn totale personeelsbestand doen krimpen met een klein percentage. Dat weet Wall Street Journal. Hoeveel mensen er de laan uit moeten, is niet duidelijk, maar IBM heeft wereldwijd zo’n 270.000 mensen in dienst. Onvermijdelijk komen er zo duizenden banen in gevaar. Waar te ontslagen zullen vallen, is evenmin al geweten.
IBM kadert de plannen als routine en geeft aan dat het steeds de juiste mensen met de juiste capaciteiten op de juiste plek wil hebben. Een doorlichting van het personeelsbestand met die bril is normaal klinkt het, net als de herbalancering die daarop volgt.
Job vs. AI
IBM zegt het niet letterlijk, maar de kans dat AI een rol speelt is reëel. Verschillende technologiebedrijven hebben immers gesnoeid in het aantal werkkrachten, of zetten de aanwervingen op pauze. De efficiëntiewinst die AI-tools met zich meebrengt, komt vaak naar voren als katalysator.
Zo zette Salesforce eerder dit jaar 1.000 mensen buiten omwille van AI. Microsoft liet eveneens weten 9.000 werknemers te bedanken voor bewezen diensten. HP, Workday en anderen volgen dezelfde strategie.
IBM’s CEO Arvind Krishna gaf eerder al aan dat het bedrijf AI-agenten heeft ingezet om het werk van meer dan honderd HR-medewerkers over te nemen. Krishna gaf toen aan dat die inzet van AI ervoor zorgde dat het bedrijf meer andere profielen kon aannemen.
Het wordt desalniettemin steeds duidelijker dat de opkomst van AI wel degelijk ten koste gaat van heel veel jobs, ook al claimen voorvechters van AI dat zoiets niet het geval zou zijn. Jobs zouden niet verdwijnen, wel veranderen, was het mantra. In de praktijk is beide waar: de jobinhoud verandert en de efficiëntiewinst zorgt er wel degelijk voor dat mensen hun baan verliezen.
