Europese smartphonemarkt groeit voor het eerst in vijf jaar: premium kampioen

Happy,Man,Chooses,Mobile,Phone,In,Electronics,Store.

Voor het eerst in vijf jaar groeit de smartphonemarkt in Europa opnieuw. Het aantal verscheepte toestellen stijgt met vijf procent.

De smartphonemarkt in Europa is met vijf procent gegroeid. Dat berekent Canalys op basis van het aantal verscheepte toestellen. De groei is uitzonderlijk: het is van 2019 geleden dat de smartphoneverkoop nog aandikte. Sinds de Covid-pandemie daalde het aantal verscheepte toestellen gestaag.

Samsung blijft het meest populaire merk op de Europese markt. Het bedrijf zag zijn verkoop toenemen met zes procent tot 46,4 miljoen telefoons. Apple staat op plek twee met 34,9 miljoen toestellen. Het Chinese Xiaomi vervolledigt de top drie in Europa met 22,2 miljoen verscheepte telefoons. Ook Motorola (8 miljoen) en tot slot Oppo (4,1 miljoen, inclusief OnePlus) halen een vermelding in de top vijf. Voor Oppo is dat een mooi resultaat, aangezien het bedrijf vorig jaar zijn focus op Europa hernieuwde na een pauze.

Premium is populair

Het aandeel van high-end telefoons is hoger dan ooit tevoren. Canalys definieert het premium-segment als toestellen vanaf 800 dollar. Dertig procent van de in Europa verkochte telefoons valt onder die categorie. In absolute cijfers is dat een record: 41 miljoen verscheepte toestellen hadden in 2024 een prijskaartje van 800 dollar of meer.

Het valt nog op dat de segmenten tussen 600 dollar en 799 dollar, en tussen 400 dollar en 599 dollar, niet zo groot zijn. Samen vertegenwoordigen ze ongeveer 17 procent. 23 procent van de toestellen kostte meer dan 200 dollar, maar minder dan 399. In dat budgetsegment vinden we de betaalbare smartphones met een nog interessante prijs-kwaliteitsverhouding. Het valt op dat het segment onder de 200 dollar echter groter is (30 procent). In dat budgetsegment vind je toestellen die doen wat ze moeten, maar meer niet.

Verschuiving voor 2025

Canalys verwacht een interessant 2025. Vanaf de tweede helft van dit jaar moeten verkopers zich immers aan nieuwe regels houden, zoals een minimale software- en beveiligingsondersteuning van vijf jaar voor nieuwe toestellen. Die regels spelen op de marktdynamiek, en beïnvloeden de beslissing van fabrikanten om bepaalde smartphones al dan niet naar de markt te brengen.