Meta gebruikt foto’s Ray-Ban Meta AI om AI-modellen te trainen

Meta gebruikt foto’s en video’s die door Ray-Ban Meta AI geanalyseerd zijn om zijn AI-modellen te trainen.

Meta zou zijn AI kunnen trainen op elke afbeelding die gebruikers laten analyseren door Ray-Ban Meta AI, dat meldt het bedrijf aan TechCrunch. Alleen de afbeeldingen die gebruikers nemen maar niet door Meta AI laten analyseren, zouden onder een ander beleid vallen. Hiermee heeft de techgigant een rijke bron aan informatie, waarmee het zijn AI-modellen kan trainen. Toch verwijst Meta naar de gebruikersinterface van Ray Ban Meta AI, waarin wordt vermeld dat Meta deze gegevens hanteert.

Ray-Ban Meta AI

Meta bevestigt dat het zijn AI kan trainen op elke afbeelding die gebruikers laten analyseren door Ray-Ban Meta AI. TechCrunch vroeg Meta voor een verklaring. “In locaties waar multimodale AI beschikbaar is (momenteel VS en Canada), kunnen afbeeldingen en video’s die met Meta AI worden gedeeld, worden gebruikt om het te verbeteren volgens ons privacybeleid”, aldus Emil Vazquez, beleidscommunicatiemanager van Meta, in een e-mail aan TechCrunch.

lees ook

Meta krijgt GDPR-boete van 91 miljoen euro omdat het wachtwoorden in platte tekst bewaarde

In een eerdere e-mailverklaring aan TechCrunch, stelde een woordvoerder van Meta dat foto’s en video’s die door Ray Ban Meta worden vastgelegd, niet gebruikt worden voor het trainen van AI-modellen. Van zodra gebruikers de media voorleggen aan AI om ze te analyseren, behoren deze foto’s tot een ander beleid.

Goudmijn aan informatie

Meta heeft hiermee een grote bron aan informatie in handen, waarmee het zijn AI-modellen krachtiger kan maken. Gebruikers zijn mogelijk niet eens op de hoogte van het feit dat Meta hun afbeeldingen gebruikt om AI-modellen te trainen. Toch vertellen woordvoerders van Meta dat dit duidelijk in de gebruikersinterface van Ray-Ban Meta AI wordt vermeld.

In het privacybeleid staat geschreven: “je interacties met AI-functies kunnen worden gebruikt om AI-modellen te trainen.” Bovendien wezen de woordvoerders van Meta TechCrunch ook op de servicevoorwaarden van Meta AI. Hierin staat dat als je afbeeldingen deelt met Meta AI, “u ermee instemt dat Meta die afbeeldingen, inclusief gezichtskenmerken, zal analyseren met behulp van AI.”

Dergelijke slimme brillen baren de meeste mensen zorgen. Ze bevatten namelijk camera’s die mensen dragen, en die gestuurd worden door AI. Dit brengt een berg aan privacyvraagstukken met zich mee.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.