In de cinema moet je een brilletje opzetten, maar achter het computerscherm kan je intussen 3D beleven zonder. Er zijn nog beperkingen, maar de weg naar echte 3D-schermen in een professionele context lijkt open te liggen.
Jane Qianying Wan, GM van Lenovo’s Research’s Technical Strategy & Innovation Platform, moest noodgedwongen tweede viool spelen tijdens Lenovo Tech World in Seattle. De kernboodschap van dat event draaide – hoe kan het ook anders – rond AI. Wan heeft een andere focus. “3D is mijn project”, zegt ze. “Het lijkt wel de heilige graal. Mensen willen het steeds bereiken, maar de ervaring moet de gebruiker onderdompelen. Dat kan niet met een bril.”
Tijdens de keynotes is er weinig tijd voor het 3D-project van Wan, maar op de beursvloer krijgt het project wel de nodige aandacht. “Er is een trend waarbij we van 2D naar 3D evolueren”, denkt WAN. “Daar is rekenkracht voor nodig, maar ook het scherm is een hele uitdaging.”
3D-laptop
Lenovo demonstreert tijdens het evenement verschillende 3D-schermen en zelfs een 3D-laptop. De principes zijn in alle gevallen hetzelfde. De schermen serveren ieder oog individueel een deel van het 3D-plaatje. Het display is daarvoor voorzien van een camera die de ogen van de gebruiker volgt. Aan de hand van de oogpositie komt het juiste beeld de juiste kant uit, met de hulp van aanpasbare lenticulaire lenzen voor de pixels.
Dat werkt erg goed. De schermen hebben enkele seconden nodig om zicht te kalibreren, maar laten onze ogen daarna niet meer los. In die eerste seconden ziet het 3D-beeld eruit zoals in de cinema, wanneer je het brilletje afzet. Daarna opent plotsklaps de deur naar echte 3D. De kwaliteit is uitstekend wanneer we een spelletje spelen, en blijft dat wanneer we 3D-modellen bekijken.
Organisch
Het valt op hoe natuurlijk de kijkervaring is. Zonder brilletje voelt het 3D-effect veel organischer. Tijdens onze korte test, merkten we geen extra vermoeidheid voor de ogen. Na enkele minuten zijn we zowaar gewend aan het 3D-display, en voelt 2D beperkend aan. Lenovo is niet de enige die inzet op de technologie. Begin 2024 toonde Acer bijvoorbeeld een gelijkaardig concent.
“De volgende generatie van schermen zal nog beter zijn”, zegt WAN. “Panelen in hogere resoluties zijn nu al mogelijk.” De focus van de technologie ligt op dit moment op schermen voor één persoon, en vrij snel wordt duidelijk waarom. Zodra mensen over onze schouder beginnen meekijken, verandert het 3D-effect opnieuw in een onscherpe soep. De extra ogen verwarren de sensor, en de juiste beelden komen niet meer door.
Ontwerpen in de diepte
In de zakelijke sector ziet Wan verschillende domeinen waarin de brilloze 3D-schermen een meerwaarde kunnen bieden. “In de gezondheidszorg kan een chirurg niet zomaar een bril opzetten, maar kan hij wel in de diepte zien”, geeft ze als voorbeeld. Creatief werk is een andere duidelijke focus. “Ontwerpers kunnen hun designs in 3D zien.” Lenovo werkt samen met designtools om de ondersteuning van de schermen naar de software te brengen.
Bij een nieuw type scherm hoort volgens Wan ook een nieuw type invoer. “Een muis kan, maar eigenlijk heb je een extra as aan vrijheid nodig.” In theorie kan je met grootse gebaren werken, aangezien de schermen toch al met camera’s zijn uitgerust. Ook dat vindt Wan echter geen oplossing. “Je wil niet de hele werkdag met je armen zwaaien. Bewegingen moeten impliciet zijn.”
Lenovo stelt een oplossing voor in de vorm van een ring. Die is geïnspireerd op het trackpoint (het rode bolletje op de laptops) en heet dan ook TrackPoint Ring. De ring laat je toe om met kleine handbewegingen de 3D-wereld te manipuleren. Grote bewegingen werken ook nog steeds: zo draaien we zonder ring met onze handen een 3D-model in alle richtingen. Dat vergt een beetje oefening, maar werkt al bij al ook goed.
Hoge schermkwaliteit
Wan heeft hoge verwachtingen voor de technologie. Die lijkt stilaan op punt te staan om een plaats te veroveren binnen de bedrijfswereld. Groot zijn de nadelen al lang niet meer. Het 3D-effect heeft nauwelijks impact op de kwaliteit. De Lenovo ThinkVision 27 3D, die Lenovo in september onthulde, moet bijvoorbeeld 99 procent van het DCI-P3 en Adobe RGB-gamma dekken, met een enorme kleurvastheid. Lenovo claimt een gemiddelde DeltaE van minder dan één. Ook de resolutie is niet slecht, met 1.920 x 2.160 pixels in 3D.
Voorlopig zijn de toestellen zoals de laptop met 3D-scherm nog demo’s, die niet verkrijgbaar zijn in de markt. Daar zal het komende jaar in principe verandering in komen. De technologie ziet er bij Lenovo alleszins volwassen uit, en de meerwaarde voor verschillende zakelijke toepassingen is duidelijk. Wie ontwerpt in 3D, zou zonder moeite en zonder bril die ontwerpen ook écht in 3D kunnen zien. Dat lijkt ons een aantrekkelijke mogelijkheid.