Motoren binnen de MotoGP halen duizelingwekkende snelheden dankzij continue technische innovaties. De belangrijkste component daarachter? IT, meer specifiek workstations en servers die de fabriek voeden én de technici tijdens een raceweekend.
De TT in Assen, heilige grond voor MotoGP en motorenfans in het algemeen. Wat Spa-Francorchamp is in België voor F1, is Assen in Nederland voor MotoGP: allebei circuits met een historische achtergrond. Assen, beter bekend als de Cathedral of Speed, viert zelfs zijn 100ste verjaardag.
Waar kunnen we beter die verjaardag vieren dan in de garage en hospitality van het iconische Ducati Corse. Net zoals bij de F1 hangt er ook bij de MotoGP een mystiek rond de rode kleur. Komt goed uit dat het logo van Lenovo, dat ons uitnodigde voor een raceweekend, hetzelfde rood is van de Desmosedici (de motor van Ducati).
Vaderlijk welkom
Teammanager Davide Tardozzi verwelkomt ons hartelijk op donderdagnamiddag in een rustige paddock. De drukte start pas vrijdag tijdens de vrije trainingen en bereikt een climax op zondag tijdens de race. Tardozzi is trouwens het perfecte voorbeeld van een goed huisvader. Hoe hij het team bestuurt, met warmte en passie, daar kunnen veel ondernemers nog lessen uit trekken.


Hij zet ons rond de tafel met Mauro Grassilli, sportief directeur bij Ducati Corse. Zijn openingsrelaas is al direct duidelijk. “Vandaag volstaat een goede motor en een getalenteerde rijder niet meer. Je moet zoveel mogelijk data verzamelen en daar de rekenkracht op loslaten. Alleen zo kun je in heel korte tijd de juiste beslissingen nemen.”
Tech-partnership
De samenwerking met Lenovo begon in 2018 als technische ondersteuning, maar groeide uit tot een diep partnerschap. “Het is niet gewoon een sticker op de motor”, benadrukt Grassilli. “We ontwikkelen samen oplossingen die ons elke week sneller maken.”



Lenovo levert servers, workstations en laptops die de enorme rekenkracht leveren voor simulaties en data-analyse. “Als wij in één maand honderd aerodynamische oplossingen kunnen doorrekenen, dan kiezen we de beste,” legt Tardozzi uit. “Hoe sneller die simulaties lopen, hoe sneller we nieuwe onderdelen op de motor krijgen.”
Virtuele sensoren en AI
Een MotoGP-motor telt zo’n 35 fysieke sensoren, maar Ducati gaat verder. “We gebruiken virtuele sensoren, berekend met AI, om parameters te meten die we fysiek niet kunnen vastleggen,” legt Grassilli uit. “Dat gaat van gripniveaus tot de bewegingen van de rijder zelf.”


Machine learning helpt ook om de eindeloze datastromen te vertalen naar bruikbare inzichten. Tardozzi: “Een raceweekend levert makkelijk 100 gigabyte aan data op. AI helpt ons om die berg te reduceren tot concrete KPI’s en beslissingen.”
De remote garage: Bologna kijkt mee
Tijdens een raceweekend reist een kernteam naar het circuit, maar in Bologna draait de ‘remote garage’ mee. “We hebben altijd ingenieurs thuis die real-time meewerken”, vertelt Tardozzi. “Dankzij redundante verbindingen – Starlink, 4G en lokale lijnen – zijn zij bijna letterlijk aanwezig in de garage.”
Die aanpak begon tijdens de pandemie en groeide uit tot een strategische troef. “Het is alsof we vijftig mensen extra hebben op het circuit, zonder de kost en logistiek,” aldus Tardozzi.


Een groot verschil met Formule 1: live telemetrie is in MotoGP verboden. “We mogen geen data versturen tijdens de race”, legt Grassilli uit. “Pas wanneer de motor in de garage staat, downloaden we alles en hebben we soms maar minuten om de analyse te maken.”
Daarom zijn snelle servers en edge computing zo belangrijk. “In die paar minuten moeten we data analyseren, de feedback van de rijder koppelen en nieuwe instellingen klaarzetten. Zonder razendsnelle IT lukt dat niet,” vult Tardozzi aan.
Video en data: spookrijders analyseren
Naast telemetrie speelt video-analyse een steeds grotere rol. “We filmen elke bocht en laten AI de beelden combineren met data”, zegt Grassilli. “Zo kunnen we bijvoorbeeld één rijder ‘ghosten’ op de andere en exact zien waar tijd wordt verloren of gewonnen.”

Voor de rijders is dat een krachtig hulpmiddel. “Als ze alleen grafieken zien, begrijpen ze niet altijd wat we bedoelen. Maar als ze op video hun eigen lijn naast die van een collega zien, wordt het meteen duidelijk,” aldus Tardozzi.
Hardware in extreme omgevingen
De servers en laptops van Lenovo worden niet gespaard. “Onze edge servers staan soms naast bandendekens die 100 graden warmte uitstralen”, zegt Grassilli.

“We reizen ermee naar tropische circuits, ze moeten tegen hitte, vocht en schokken kunnen. Als het bij Ducati werkt, dan werkt het overal.”
Simulaties draaien
MotoGP-teams mogen nog maar vijf testdagen per jaar inplannen. “Daarom zijn simulaties cruciaal”, benadrukt Conti. “We doen voertuigsimulaties, aerodynamica, dynamiek van de vering, alles. Zonder HPC en AI zouden we blind vliegen.”
Tardozzi vult aan: “Een fout in de eerste race achtervolgt je het hele seizoen. Daarom steken we zoveel energie in modelvorming en virtuele testen.”

Een motor is complexer te simuleren dan een auto omdat de rijder een derde van de massa uitmaakt én constant van houding verandert. “We gebruiken camera’s en machine learning om hun bewegingen te analyseren”, legt Grassilli uit
De volgende bocht
Volgens Tardozzi en Grassilli beloven De komende reglementswijzigingen in 2027 een revolutie. Ride-height devices verdwijnen, aerodynamica wordt beperkt en Pirelli wordt exclusieve bandenleverancier (vandaag is dat Michelin). “Dat mixt de kaarten volledig”, zegt Conti. “We zullen alles opnieuw moeten leren: hoe de nieuwe banden werken, hoe we de motor moeten afstellen. Data-analyse en simulaties worden dan nóg belangrijker.”
Zonder de rekenkracht, slimme AI-algoritmes en de remote garage zou de Desmosedici niet de referentie zijn die ze vandaag is.
Mauro Grassilli, sportief directeur bij Ducati Corse
“Dan wordt data-analyse nog belangrijker”, zegt Grassilli. “Want je kan nog maar twee keer per jaar een nieuw aeropakket introduceren. Dan moet je van bij de eerste poging juist zitten.”
Ducati Corse is duidelijk niet alleen een raceteam, maar ook een datateam. Zonder de rekenkracht, slimme AI-algoritmes en de remote garage zou de Desmosedici niet de referentie zijn die ze vandaag is. Zoals Grassilli het samenvat: “Data zijn even belangrijk geworden als de mechaniek van de motor.”