De hordes voor AI: gebrek aan vertrouwen, lage datakwaliteit en wisselende verwachtingen

Een minderheid van de organisaties haalt vandaag al meerwaarde uit AI, terwijl een meerderheid kampt met slecht afgestemde verwachtingen en gebrekkig vertrouwen in de data.

Hoewel de potentiële voordelen van AI enorm zijn, laat een recent rapport van Capgemini zien dat slechts een klein deel van de organisaties volledig gebruik maakt van de mogelijkheden van de technologie. Capgemini bevroeg 500 technologie-managers en 504 zakelijke managers voor het onderzoek.

Uit het rapport blijkt dat de adoptie van AI onder organisaties sterk varieert. Slechts een klein percentage van de organisaties, aangeduid als Data Masters, benut AI effectief om significante bedrijfsresultaten te behalen. Deze organisaties gebruiken AI niet alleen voor data-analyse, maar ook voor voorspellende en voorschrijvende beslissingen die hen een concurrentievoordeel bieden.

Bron; Capgemini

Dergelijke implementaties zijn echter de uitzondering: amper 16 procent van de bevraagde organisaties valt onder het Data Master-label. De meerderheid van de organisaties blijft achter in de adoptie van AI.

Reactief vs. proactief

Veel organisaties bevinden zich nog in de beginfase van AI-adoptie en hun besluitvormingsprocessen blijven grotendeels reactief. Dat betekent volgens Capgemini dat ze zich vooral richten op beschrijvende (wat is er gebeurd) en diagnostische (waarom is het gebeurd) analyses.

lees ook

De hordes voor AI: gebrek aan vertrouwen, lage datakwaliteit en wisselende verwachtingen

Slechts 23 procent van de organisaties gebruikt voorspellende analyses (wat zou er kunnen gebeuren), en nog minder (achttien procent) gebruikt voorschrijvende benaderingen (aanbevelingen om uitkomsten te verbeteren). Bovendien maakt slechts acht procent van de organisaties gebruik van autonome of zelfoptimaliserende benaderingen, waarbij AI-systemen helpen beslissingen te nemen om specifieke doelen te bereiken.

Uitdagingen bij de adoptie van AI

Een significante barrière voor effectieve AI-adoptie is de kwaliteit van data. Veel organisaties worstelen met slechte datakwaliteit, wat de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van AI-modellen ondermijnt.

Daarnaast is er een vertrouwenskloof tussen zakelijke en technische managers met betrekking tot de betrouwbaarheid van data, wat de adoptie van AI verder belemmert. Slechts twintig procent van de zakelijke executives geeft aan volledig te vertrouwen op de data die zij ontvangen, terwijl 62 procent van de technische executives gelooft dat hun zakelijke gebruikers de data vertrouwen.

Bron: Capgemini

Het rapport benadrukt ook een gebrek aan afstemming tussen data-/AI-strategieën en de algehele bedrijfsstrategieën in veel organisaties. 38 procent van de zakelijke executives voelt dat de data-/AI-strategie van hun organisatie in lijn is met hun bedrijfsstrategie, vergeleken met 56 procent van de technische executives. Deze discrepantie leidt tot AI-initiatieven die niet de verwachte bedrijfswaarde opleveren.

Transformatieve rol voor AI

AI kan organisaties helpen aanzienlijke verbeteringen in operationele efficiëntie en productiviteit te realiseren. Volgens het rapport realiseren data masters gemiddeld een negentien procent hogere operationele efficiëntie dan hun tegenhangers.

Data masters gebruiken AI bijvoorbeeld om de klantbetrokkenheid te vergroten door gepersonaliseerde interacties en verbeterde klantenservice. AI-modellen kunnen klantvoorkeuren analyseren en voorspellen welke producten of diensten waarschijnlijk aantrekkelijk zijn, waardoor bedrijven hun marketingstrategieën kunnen optimaliseren en klanttevredenheid kunnen verhogen. Uit het rapport blijkt dat data masters een 22 procent reductie in klantverloop realiseren, wat 87 procent meer is dan andere organisaties.

De weg naar betere adoptie

Om AI effectief te integreren, moeten organisaties een strategische aanpak hanteren die in lijn is met hun bedrijfsdoelen, datakwaliteitsproblemen aanpakt en een cultuur van datagestuurde besluitvorming bevordert. Het rapport raadt organisaties aan om een AI en analytics Center of Excellence (CoE) op te zetten om AI-activiteiten te coördineren en te sturen, innovatie te bevorderen, en te helpen een echt datagestuurde onderneming te worden.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.