Zoom wil bewijzen dat het succes tijdens de covidpandemie geen toevalstreffer was. Het mengt zich mee in de AI-race, waar het zich opnieuw in de underdogrol bevindt.
Aan kleur geen gebrek in het Zoom-kantoor te Londen. Het kenmerkende Zoom-blauw wordt afgewisseld met paarse muren. Zoom kent zijn muziekklassiekers: de vergaderruimten zijn vernoemd naar Britse rocklegendes zoals Radiohead, Arctic Monkeys en Blur. Een jaar geleden waren we hier al eens voor een rondleiding in het Experience Center, nu is Zooms jaarlijkse hoogmis Zoomtopia de gelegenheid.
lees ook
Zoom zoekt zijn plaats in de hybride wereld: underdog of eendagsvlieg?
Zoom staat op een cruciaal keerpunt in zijn jonge bestaan. Vijf jaar geleden leerde de wereld Zoom kennen toen de covidcrisis ons tot virtueel bellen met familie, vrienden en collega’s dwong. Daar had Zoom al lang voor de pandemie zijn specialiteit van gemaakt. Zoom maakte een spectaculaire opmars en mocht zich mee aan de eretafel van de techindustrie zetten.
Vandaag is de wereld veranderd. Virtuele vergaderingen zijn nog voor veel bedienden dagelijkse kost, maar hybride werken is de nieuwe norm geworden. Tijdens Zoomtopia wil Zoom vriend, vijand en de pers overtuigen dat het ook in de hybride wereld relevant zal blijven. “Wij zijn altijd al hybride geweest”, zegt Steve Rafferty, hoofd van de EMEA-regio.
Van video naar AI
De publieke perceptie omdraaien blijkt niet eenvoudig te zijn voor Zoom. Het bedrijf wordt geassocieerd met videovergaderingen en daar wil het eigenlijk vanaf. ‘Video’ werd zelfs officieel uit de naam geschrapt. “Veel mensen zien het totaalplaatje van ons platform niet. We kunnen veel meer dan video”, benadrukt Head of Government Relations Drew Smith. De enorme 8K LED-schermen in de boardroom tonen dat video niet helemaal uit het DNA verdwenen zijn.
Nu videovergaderingen niet meer spannend zijn, wil Zoom meesurfen op de AI-golven. Met AI Companion heeft het zijn tegenhanger van Microsoft Copilot gecreëerd. Tijdens Zoomtopia zal het AI Companion 3.0 lanceren: een aankondiging is dezer dagen niet meer volledig zonder een nieuw versienummer.

“We zijn gegroeid vanuit veilige en schaalbare communicatie. Nu willen we menselijke interactie en AI samenbrengen”, zegt Rafferty. “Iedere seconde telt in een bedrijfsomgeving. Door werk uit te besteden, kunnen mensen zich focussen op sneller resultaten halen. Het is makkelijk om te roepen dat AI de toekomst is. Voor ons gaat het om hoe mensen en agenten zullen samenwerken”.
Digitale overbelasting
De derde versie van AI Companion moet zich van de vorige versies onderscheiden omdat het “conversaties naar acties omzet”, horen we van Smita Hashim, die virtueel inbelt. In de visie van Zoom heb je een AI-agent die onder andere meetings voor je volgt. “We geloven dat AI mensen zal bevrijden van werk dat weinig waarde heeft, zoals notities maken”, zegt Smith in een ruimte vol journalisten die zijn woorden haastig neertikken.
Gastvrouw Louise Newbury-Smith (Head of UK en Ierland) spreekt van een ‘digitale overbelasting’ die Zoom wil bestrijden. “Mensen hebben tegenwoordig te veel tools en platformen nodig om hun werk te doen. De juiste informatie vinden kost veel tijd. Dat is niet meer menselijk”.
Rafferty krijgt de vraag of het dan zoveel ‘menselijker’ wordt als iedereen in plaats van de kat een AI-agent naar meetings stuurt, zeker wanneer die op ons beginnen lijken of zelfs onze stem gaan krijgen. “We willen de balans blijven bewaren tussen het digitale en het menselijke. Daarom zijn we altijd transparant over wanneer AI-functies ingeschakeld staan, zodat gebruikers nog weten wanneer ze met een mens praten en wanneer met een agent”.
Opboksen tegen Microsoft
Zoom is natuurlijk niet het enige bedrijf dat inzet op AI-agenten. In deze wereld zal het weer tegen dezelfde concurrenten moeten opboksen. Zelfs Rafferty kan niet om grote concurrent Microsoft heen. “Als de klant dat wil, kunnen wij Microsoft vervangen, maar we moeten realistisch zijn. Daarom zien wij ons liever als een aanvulling dan dat we met hen willen concurreren”.
Dat was zelfs tijdens de ‘hoogdagen’ voor Zoom geen sinecure. De integratie in de 365-suite gaf Teams een ontegensprekelijk voordeel op Zoom bij bedrijven die op het totaalpakket hadden ingetekend. Diezelfde troefkaart kan Microsoft weer uitspelen met Copilot en ook Google kan Gemini netjes integreren in het Workspace-pakket.
lees ook
‘Microsoft worstelt met aan de man brengen Copilot’
Zoom gaat er prat op dat het AI-functies ‘zonder extra kost’ aanbiedt, maar moet bedrijven wel overtuigen om naast hun Microsoft- of Google-abonnement nog eens een abonnement op Zoom te nemen. Head of Customer Success Bob Burke, die als verjaardagscadeau aan een panel mag deelnemen, gelooft dat het kan. “Zelfs organisaties die al Microsoft gebruiken, kopen vaak nog Zoom-licenties voor het C-level”.
Rafferty is voorzichtiger in zijn uitspraken, maar ziet dankzij de door Europa afgedwongen loskoppeling van Teams een opening. “Het is positief dat bedrijven de keuze krijgen. Je hoeft Teams niet meer te gebruiken: wij kunnen nu integratie op hetzelfde niveau bieden. Niemand zal ontslagen worden voor het aankopen van Microsoft. Nu willen wij ervoor zorgen dat het aankopen van Zoom je een promotie oplevert”.
Het cliché zegt dat bevestigen moeilijk is dan doorbreken en voor Zoom kan dat wel eens het geval zijn. Zoom heeft de markt van videovergaderingen weten te veroveren, maar zal zich als ‘AI-bedrijf’ opnieuw moeten bewijzen. Kan de underdog nog een keer verrassen, of zal Zoom als een eendagsvlieg eindigen?
Niemand zal ontslagen worden voor het aankopen van Microsoft. Wij willen ervoor zorgen dat het aankopen van Zoom je een promotie oplevert.
Steve Rafferty; Head of EMEA & APAC Zoom