Technologie is niet meer weg te denken uit topsport. Visma is niet alleen hoofdsponsor van de wielerploeg Team Visma | Lease a Bike, maar vooral ook de geliefkoosde technologiepartner.
De wielersport maakt zich klaar voor zijn jaarlijkse hoogtepunt. Hoe hard we in Vlaanderen ook verknocht zijn aan onze voorjaarsklassiekers, blijft de Tour de France toch dé trofee waar iedere renner en ploegleider van droomt. Wie straks op 27 juli in de gele trui mag pronken op de Champs-Élysées, rijdt zich voor eeuwig de wielergeschiedenisboeken in.
Neen, ITdaily heeft zich niet omgevormd tot sportnieuwswebsite. De wielrensport is vandaag veel meer dan hard met een fiets kunnen rijden (al blijft het wel een belangrijke kwaliteit). Het gebruik van de nieuwste technologie kan aan het einde van de rit het verschil betekenen tussen winst en verlies. Geen samenwerking die dat beter in de verf zet dan die tussen Visma en de wielerploeg Team Visma | Lease a Bike.
Jet Bouwman, Head of Sponsorship bij Visma, en Richard Plugge, directeur van de wielerploeg, getuigen aan ITdaily hoe de samenwerking veel verder reikt dan een naam op een truitje. Visma is vooral ook de betrouwbare IT-partner die van achter de schermen Wout Van Aert, Jonas Vingegaard en de andere Visma-kleppers een duwtje in de rug geeft.
Meer dan een sponsor
“Een wielerploeg als Team Visma | Lease a Bike is op vlak van IT niet veel anders dan een ‘doorsnee’ bedrijf. Zaken als ERP, beveiliging, payroll etc. zijn ook voor ons belangrijk”, zegt Plugge. Om aan die noden te voldoen, hoeft Plugge het niet ver te gaan zoeken. “We maken gebruik van veel oplossingen die Visma off the shelf aanbiedt”.
Dat maakt Team Visma | Lease a Bike allesbehalve een doorsnee klant voor Visma. Plugge: “Via onze FoodCoach-app kunnen we met hulp van AI exact berekenen en herberekenen wat renners moeten eten. Sinds vorig jaar beschikken we over een Control Room om tijdens trainingen en wedstrijden data te verzamelen en daarop beslissingen te nemen. Alles waar Visma ons in kan helpen, doen ze ook”.

“Wij willen meer zijn dan een naam en een logo, maar ook echt helpen met technologische innovaties. De omstandigheden zijn soms uitdagend: denk maar aan een koers midden in de bergen. Dat maakt het lastig om de juiste data op de juiste manier en op het juiste moment binnen te brengen. Ook voor die onzichtbare zaken zoeken we een oplossing”, pikt Bouwman in.
Meten is weten
De wielersport is de voorbije jaren sterk geëvolueerd. Een ploegleider moet vandaag ook een beetje data-analist zijn, vertelt Plugge. “Hier zijn we al jaren intensief mee bezig. Ik durf zeggen dat de topteams hier in voorlopen ten opzichte van andere sporten. Recent waren we te gast op een event van McKinsey en zelfs de grote IT-spelers hingen aan onze lippen. Het voordeel aan wielrennen is dat het eigenlijk vrij goed te meten is. Er is zoveel data die je kan verzamelen”.
Data maken zowel voor, tijdens als na de koers een verschil. Ook de renners hebben daar oor na. “Als ‘moderne’ renner moet je exact weten wanneer en hoeveel je moet eten en hoe je dit kan optimaliseren. Atleten maken daar nog vaak verkeerde keuzes in, omdat je geen honger kan voelen op het moment dat je moet eten of omgekeerd. Technologie neemt die onzekerheid weg voor de renners”, legt Plugge uit.
“Omdat we de data op het niveau van de individuele renner kunnen brengen, wordt het voor hen ook heel tastbaar”, vult Bouwman aan. “Kijk bijvoorbeeld naar Vingegaard: dankzij het nutrition prediction model leerde hij dat hij eigenlijk te weinig at. Beslissingen worden nu genomen op basis van data, en niet het onderbuikgevoel”.
De moderne koers wordt dus niet alleen meer op de weg gereden. Plugge: “De topploegen proberen elkaar op alle manieren slimmer af te zijn. Je kan zelf goed presteren, maar hoe meer je weet over je tegenstanders, hoe beter je ook zelf zal presteren”.
“We beschikken over zoveel datapunten, van voeding tot de frictie op kettingen en de impact van wind, maar soms zoeken we naar een speld waarvan we niet weten of die in de hooiberg ligt. Dan helpt het om samen te kunnen werken met één van de slimste bedrijven, om zowel op als naast de weg beter te zijn”.
Het voordeel van wielrennen is dat het eigenlijk vrij goed te meten is.
Richard Plugge, directeur Team Visma | Lease a Bike
Beveiliging
De wielerploeg kan ook op vlak van beveiliging gerust zijn met een partner als Visma. “We zitten op zoveel gegevens van onze renners, die heel persoonlijk zijn. We moeten koste wat kost vermijden dat die elders terechtkomen. Maar de boeven worden ook slimmer. Ik denk dat geen bedrijf zijn beveiliging zo op orde heeft als Visma. We zijn beveiligd met de hoogste standaarden die er nu zijn”, zegt Plugge.
lees ook
In tandem naar de top: Visma trapt mee richting Tour-succes
Ook de traditionele beveiligingsvalkuilen zijn voor een wielerploeg van tel. Plugge: “Wij zitten overal ter wereld tijdens het seizoen. Onze medewerkers loggen wel eens in op hotelnetwerken die niet altijd even veilig zijn. We moeten constant scherp blijven en goed nadenken over wat wel en niet te doen”.
Zichtbaarheid
De samenwerking legt niet enkel de wielerploeg windeieren. Zijn naam en logo verbinden aan een succesvol sportteam biedt ook voordelen voor Visma. Bouwman legt uit: “Als leverancier van B2B-software wil je zichtbaarheid creëren. We zijn actief in 33 landen. De wielersport is niet in ieder land even groot, maar waar dat wel het geval is, kennen bedrijven ons dankzij de samenwerking. We sponsoren niet zomaar een team, maar één van de beste ploegen ter wereld”.

Het effect sijpelt volgens Bouwman naar de hele Visma-groep door, die ondertussen meer dan 200 bedrijven telt. “Visma is een federatie van bedrijven die software ontwikkelen. De dochterunits opereren onder eigen naam en niet die van Visma. Toch voelen ook zij de positieve effecten van de link tussen sport en bedrijfssoftware. Ook intern zien we dat motivatie en engagement van werknemers toeneemt. Werknemers zijn trots te werken voor een organisatie die zich met topsport durft verbinden”.
“Waar ik en Merete (Hverven, CEO Visma, nvdr) elkaar in vinden, is in onze visie op hoe je de cultuur van een bedrijf uitbouwt en vasthoudt. Daar kunnen we goed over sparren”, voegt Plugge toe. “Qua cultuur passen onze organisaties goed bij elkaar, ondanks dat de doelstellingen verschillend zijn. Het succes van de samenwerking is gebouwd op die gedeelde cultuur”.
“We komen dan misschien wel uit twee totaal verschillende werelden, de ambitie is hetzelfde: winnen en excelleren”, stelt Bouwman.
We komen uit twee verschillende werelden, maar onze ambitie is hetzelfde: winnen
Jet Bouwman, Head of Sponsorship Visma
Drie procent
Bouwman en Plugge kijken positief vooruit naar de verderzetting van het partnerschap. “De focus ligt voor ons op het verder ondersteunen en optimaliseren van producten, zoals de control room en het voedingsmodel. Vorig jaar werkten we met een fysiek busje, nu hebben we dat in een app gestopt die de ploegleider vanuit de volgwagen live kan volgen”.
Onze taak is ervoor zorgen dat de ploeg zich enkel moet bezighouden met waar ze goed in zijn: koersen winnen. Naar onze klanten toe bekijken we hoe we hen zo dicht mogelijk tot bij de koers kunnen brengen”, blikt Bouwman vooruit.
Plugge staat te popelen om aan de Tour te beginnen. “Dankzij Visma kunnen we op het hoogste niveau meedoen. Niet alleen door hun sponsoring, maar ook dankzij hun IT-kennis. Ik zeg vaak dat wielrennen pakweg 97 procent talent en training is, maar in topsport is het net vechten om die laatste drie procent”. Of dat Vingegaard straks de gele trui of Van Aert de groene trui zal opleveren in Parijs, weten we op 27 juli.
Deze redactionele bijdrage kwam tot stand in samenwerking met onze partner Visma.