Groots denken, klein beginnen: een datastrategie op business-maat bestaat uit visie en quick wins

Groots denken, klein beginnen: een datastrategie op business-maat bestaat uit visie en quick wins

Om waarde te halen uit data, moeten organisaties enkele hordes nemen. Een brede strategie, gebouwd op breed gedragen business cases, is essentieel. Die mag geflankeerd worden door snelle projecten en laaghangend fruit, want daarmee creëer je draagvlak.

Of data nu het nieuwe goud, de nieuwe olie, of de nieuwe vruchtbare grond zijn waarop projecten groeien: meerwaarde halen uit gegevens gebeurt niet zomaar. Organisaties moeten daarvoor goed nadenken over wat ze hebben, wat ze willen en waarom, terwijl snel in actie schieten ook belangrijk is.

Wat op het eerste gezicht een spreidstand lijkt, is bij nader inzien de beste manier voor organisaties om op een duurzame manier meerwaarde uit hun data te halen. Langs de ene kant is een coherente strategie belangrijk, maar langs de andere kant blijven quick wins en projecten om meerwaarde te halen uit het laaghangende fruit, eveneens onontbeerlijk.

Brede visie, snelle start

“Bedrijven moeten hun strategie bepalen, maar toch ook snel projecten realiseren”, verduidelijkt Steven Nuyts, Head of BTP Solution Advisory BeNeLux bij SAP. “Vanuit die quick wins kan je opschalen en evalueren.”

Bedrijven moeten hun strategie bepalen, maar toch ook snel projecten realiseren.

Steven Nuyts, Head of BTP Solution Advisory BeNeLux SAP

Nuyts deelt zijn inzichten tijdens een rondetafelgesprek rond datastrategie, georganiseerd door ITdaily. Ook Yannic De Bleeckere, Head of Pre-Sales bij SAS, Adriaan van Geyt, Datacenter Sales Manager voor Dell Technologies, Fen Lasseel, Managing Director van Datashift, Brecht Vanhee, Principal Analyst Architect & Delivery Lead bij element61 en Caroline Van Cleemput Regional Director van de recent opgerichte BeLux-afdeling van Snowflake zitten mee rond de tafel.

Zichtbare meerwaarde over silo’s heen

“Door snel een nood te identificeren en een use case uit te bouwen, kan je interne goodwill creëren om de waarde van een bredere strategie te zien”, vult Van Geyt aan. Dat is noodzakelijk, want het succes van een strategie hangt samen met de wil van de organisatie om die te omarmen.

Door snel een nood te identificeren en een use case uit te bouwen, kan je interne goodwill creëren.

Adriaan van Geyt, Datacenter Sales Manager Dell Technologies

Lasseel verduidelijkt. “Silo’s zijn nog nagenoeg overal aanwezig. Binnen die silo’s loopt samenwerking doorgaans wel vlot. Om een overkoepelende data-oplossing of ‘data product’ te bouwen als onderdeel van een coherente strategie, moeten silo’s echter transversaal werken en dat is een uitdaging.”

Om een overkoepelende data-oplossing te bouwen, moeten silo’s echter transversaal werken en dat is een uitdaging

Fen Lasseel, Managing Director Datashift

Projecten kunnen al snel vastlopen op die realiteit. Werknemers, zowel langs de kant van de business als de kant van IT, moeten weten waarom ze bepaalde zaken anders moeten gaan doen. Wanneer hen gevraagd wordt silo’s te integreren en daar tijd en moeite in te steken, maar het is voor hen onduidelijk waar de meerwaarde zit, dan krijgt dat project van de werknemers geen enthousiaste prioriteit.

GenAI kan een versnelling betekenen op dit vlak, veelal overkoepelende use cases met een duidelijke meerwaarde voor eindgebruikers. Denk maar aan een interne chatbot die voor iedereen informatie ontsluit en een meerwaarde biedt”, vervolgt Lasseel.  “Op die manier maakt een eerste succes case voor iedereen duidelijk wat het opzet van de bredere strategie is.”

Klein landen, dan uitbreiden

Dat beaamt Van Cleemput volmondig. “De sleutel tot succes is klein landen en met enkele use cases beginnen. Met een succesvol en toegankelijke case kan je de adoptie verhogen. Vervolgens kan je binnen diezelfde structuur van governance en beveiliging opschalen met nieuwe projecten. Zo ontstaat er een sneeuwbaleffect.”

De sleutel tot succes is klein landen en met enkele use cases beginnen.

Caroline Van Cleemput, Regional Director Snowflake BeLux

De kleine projecten zijn dus onontbeerlijk om iedereen mee aan boord te krijgen. Change management, kan zoiets dan heten, al is Lasseel allergisch aan het woord. “Dat mag geen doel op zich worden. Mensen willen vaak niet veranderen omdat ze niet heel concreet weten wat ze gaan veranderen. Je moet een gefocust verhaal vertellen om mensen mee te krijgen.” Succesvolle pilootprojecten dragen bij aan dat verhaal.

Geen IT-project maar een business-strategie

De hele tafel is het er wel over eens dat deze strategie alleen werkt wanneer de kleinere projecten kaderen in een bredere visie, waarbij ook de business betrokken is. Een succesvol ad hoc-project, dat geen deel uitmaakt van een ruimere strategie, zal nooit meer worden dan dat.

Daarbij gaat het dan niet om een IT-strategie, want wie data en AI in het hoekje van IT duwt, zal eveneens bedrogen uitkomen. Nuyts: “De connectie met de business is superbelangrijk. Wij organiseren bijvoorbeeld workshops bij klanten om heel concreet te tonen wat de dataplannen voor iedereen betekenen.”

Hoe sneller je iedereen betrekt, hoe beter. Bijvoorbeeld, al te vaak worden data-eigenaren, het legal & compliancy-departement wat vergeten en te laat meegenomen in de plannen, vindt Nuyts. “Hoe sneller zij meedoen, hoe hoger de kans op succes.”

Maar vergeet ook IT niet

Dat wil niet zeggen dat een datastrategie niet ook een IT-project is. “Je mag de invloed van IT ook niet onderschatten”, wil Vanhee toch duidelijk aanstippen. “Een intern IT-team kan zich soms ook verzetten tegen een transformatie, waarbij tools en producten veranderen. Co-developen is onze oplossing: we gaan naast de IT’ers zetten om samen met hen nieuwe tools te bouwen en hen te helpen om te begrijpen waar de meerwaarde zit.”

Je mag de invloed van IT ook niet onderschatten

Brecht Vanhee, Principal Analyst Architect & Delivery Lead, element61

“Data zullen altijd wel bereikbaar zijn”, gaat Vanhee verder. “Zelfs al zitten ze in een oude AS400, er is altijd wel een manier om de data te ontsluiten. De grootste moeilijkheid vanuit het IT-standpunt is om de IT’ers te helpen zich te organiseren rond nieuwe tools.”

Terug naar de basis

De Bleeckere neemt een stap achteruit om het sluitstuk toe te voegen. Hij merkt dat bij de ontwikkeling van een strategie rond data soms vergeten wordt dat heel veel medewerkers in een bedrijf nog basiskennis missen. Het maakt weinig uit dat ze via een groot project straks de mogelijkheid krijgen om met alle bedrijfsdata te praten in natuurlijke taal, als ze niet weten wat de zakelijke meerwaarde van data-analyse kan zijn en hoe ze daaraan moeten beginnen.

Je moet natuurlijk de klant kennen, en dan kan je uitwerken hoe analytics toegevoegde waarde biedt.

Yannic De Bleeckere, Head of Pre-Sales, SAS

“Je moet natuurlijk de klant kennen”, zegt De Bleeckere. “En dan kan je uitwerken hoe analytics toegevoegde waarde biedt. Daarbij leiden we mensen op in de echt basis van analytics, op een technologie-onafhankelijke manier. We werken met workshops en creëren templates om echte businesswaarde te tonen.”

Van Cleemput merkt nog op dat inspiratie over bedrijfsgrenzen heen heel belangrijk is. “Ik ben fan van user groups, waarin bedrijven zelf samen komen en van elkaar leren. Zo’n community is heel krachtig.” Voor Snowflake in België zet ze sterk in op zo’n initiatieven, gedragen door gebruikers.

Samenspel van factoren

De deelnemers aan de rode tafel belichten verschillende factoren van een goede datastrategie langs alle kanten. Het is duidelijk dat organisaties pas meerwaarde uit hun data kunnen halen, wanneer ze een complex samenspel van factoren kunnen orkestreren. Bedrijven moeten:

  • Een duidelijke visie uitzetten rond wat ze uit hun data willen halen,
  • De visie van het begin af aan koppelen aan de noden van de business,
  • IT toch niet uit het oog verliezen in de bredere strategie, en ook legal snel betrekken,
  • Kleine en snel uitvoerbare projecten identificeren, binnen het bredere uitgezette kader,
  • De strategie en meerwaarde ervan aan de hand van die projecten concretiseren bij werknemers,
  • Praktische workshops met iedereen organiseren, om de basics duidelijk te maken,
  • Klein landen, om van daaruit te groeien.

Er moet veel gebeuren, beaamt ook Van Geyt. “Je moet de noden identificeren, use cases en quick wins vinden, kwalitatieve implementaties verzekeren, change management voorzien, ook rond de tooling, intern enthousiasme creëren… Maar uiteindelijk moet er vooral ook iemand op de tafel slaan en zeggen ‘we beginnen eraan.’”


Dit is het eerste artikel in een reeks van drie naar aanleiding van onze ronde tafel rond data. Klik hier om de themapagina te bezoeken met de andere artikel, de video en onze partners.